קהילת הייקים

הצייר לודוויג בלום

מאת: מיכה לימור

כארבעים שנה אחר מותו של הצייר הירושלמי, הייקה לודוויג בלום, נפתחה בספטמבר 2016 תערוכה מציוריו בסניף ירושלים של ארגון יוצאי מרכז אירופה.

הצייר הירושלמי מביט בתל-אביב

לודוויג בלום נודע בעיקר בזכות ציוריו מארץ הקודש. מבטים שונים על ירושלים והר הבית, מקומות קדושים, יהודים ונוצרים ונושאים בעלי אופי אקזוטי ופולקלורי. אולם בלום צייר גם את ארץ ישראל המתחדשת ואת פירות המפעל הציוני: קיבוצים ומושבות, עבודה עברית בפרדס ובלול, ועוד נופים ואתרים ברחבי הארץ מחניתה ועד אילת. הפתעה מיוחדת מזומנת למבקרים בתערוכה במספר ציורים מתל אביב. בלום ידוע במיוחד כצייר של ירושלים, אך הוא היה גם אחד המעטים שציירו את תל אביב בשנות העשרים. ציורים אלה, שצוירו בדייקנות תיעודית מציעים לנו מבט צבעוני על תל-אביב של פעם שלא הכרנו באמנות הישראלית.

ירושלים של בלום במוזיאון קתולי

לודוויג בלום נולד ב 1891 ליד ברנו במוראביה, אז עדיין בתחומי האימפריה האוסטרו-הונגרית. הוא למד ציור אקדמי בווינה ובפראג ובשנת 1923 עלה לארץ והתיישב בירושלים. בלום הוקסם מן העיר, מן האור ומהנוף המדברי הנשקף לכיוון מזרח ואלה היו לנושאים שבהם שב וטיפל בציוריו לאורך חמישים שנות יצירה. עם בואו לארץ הצטרף בלום לקהילת האמנות הצומחת ביישוב העברי בארץ-ישראל והשתתף בתערוכות "מגדל דוד" הנודעות. אך את עיקר תוצרי יצירתו הפנה אל קהל אירופי, רובו יהודי ובעיקר בארץ מוצאו, צ'כוסלובקיה. משם גם קיבל, ממוזיאון קתולי דווקא, את אחת ההזמנות החשובות בקריירה האמנותית שלו: לצייר את נופה הפנוראמי של ירושלים, ציור שרוחבו כשמונה מטרים.

מתוך ה- MB יקינתון – נובמבר 2009, חשון תש"ע, גליון 236

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן