קהילת הייקים

הרב ד"ר מנס נוימרק

מאת: אילון נוה

הליברליות שגברה על האורתודוקסיה

הרב-דוקטור מנס נוימרק נולד ב- 1875 בפוזן כבן למשפחה שומרת מסורת עתירת ילדים. בשנת 1893 החל לימודיו בסמינריון לרבנים  וכן באוניברסיטה בברלין.  ההתמקדות בלימודיו הייתה בתחום השפות השמיות. עבודת הדוקטוראט שלו נשאה את השם: 'מחקרים לקסיקליים על השפה של התרגומים הירושלמים לתנ"ך'. הוא התעניין בפילוסופיה הניאו- קנטיאנית וכן בדברי ימי הספרות הגרמנית במבט הומאניסטי. העולם החדש בא אצלו לידי הכרה באמצעותביקורת המקרא בהשפעתו של יוליוס וולהאוזן.  היא הביאה את נוימרק וכ-15 איש מבין חבריו אל הצעד הקשה לפרוש מן הסמינר לרבנים אורתודוקסים. השקפתו הייתה ליברלית, ובנהגיו היה קונסרבטיבי, כך התחברו לו במהלך הלימודים שלו, מדע התנ"ך המודרני עם ידיעות מבוססות היטב בהלכה. מנס סיים את לימודיו בשנת 1903.

אחרי שכיהן כמ"מ הרב המקומי בגרליץ (שלזייה) נתמנה ב- 1905 לכהונת רב הקהילה היהודית בדואיסבורג והיה לרב הראשון, אך גם האחרון של הקהילה. באותה שנה נשא לאישה את דודניתו, מרתה נוימרק שילדה לו ארבעה ילדים. לאחר מותה המוקדם (1924)  סייעה בידו אחותו בטיפול בבית. יחדיו גורשו ב-1942 למחנה הריכוז בטרזין .

התמיכה הנדירה ב"אוסט-יודן"

את תשומת לבו נתן בעיקר לחינוך הנוער ולעבודה הסוציאלית.  בשיעורי הדת בבתי הספר התיכוניים הנהיג שיעורי הכנה מיוחדים לשנתוני בר-מצווה. צעירים רבים התארחו בביתו, לחוגי-לימוד. שנים רבות כיהן ד"ר נוימרק כנשיא אגודת "בני ברית". הפעילות הרוחנית והחום האישי שהקרין, יצרו קשר קרוב בינו לבין כל משפחה בקהילה.  הוא היה חבר גם בחוג של מחנכים לא יהודים בו קראו יצירות של גיתה. יראת הכבוד אליו נשמרה גם בימי הנאצים, וכך הצליח להשיג הקלות כלשהן ליהודי הקהילה. היה חבר בוועדה הסוציאלית של איגוד הרבנים הגרמניים, בועדת הרווחה של האיגוד הארצי הפרוסי ובמרכז היהודי לאימוץ ילדים. סייע במיוחד ליהודי המזרח שהיגרו לדואיסבורג. הוא שיתף פעולה בעבודת לשכת העבודה היהודית במקום, בסיעוד העניים, בשילוח ילדים למקומות קייט ומאוחר יותר גם בחלוקת מצרכים לעזרה בחורף.  התמחה בניגונים חסידיים ובשירי-עם ביידיש. הוא אהב במיוחד את יצירות י.ל. פרץ. קשריו העמוקים לחיים היהודיים עוררו הדים של אהבה בקרב בני הקהילה מן המזרח.

ביקור חפוז (מדי) בארץ-ישראל

נוימרק תמך בהחלטיות בהקמת ביה"ס עממי יהודי עירוני. פעילותה של התנועה הציונית החזקה הביאה לידי מאבקים קשים בקהילה. הוא נאבק בלהט לשמר אחדות בקהילה. בכול זאת היה בעל יחס חיובי לבנין א"י ואת ארבעת ילדיו עודד לעלות לארץ בהבינו כי ה"מכונה הנאצית" תממש באופן מלא בעתיד את האידיאולוגיה האנטישמית לה הטיפה.כשעלו הנאצים גברה זיקתו לארץ. הוא התחיל ללמד עברית מודרנית, לקרוא וללמד את יצירותיו של ביאליק. ביום הולדתו השישים העניקה לו הקהילה מתנת-נסיעה לארץ, כמחווה ואות הערכה. לדבריו, היה זה משיאי חייו. בהיותו בארץ הפצירו בו בניו להישאר ולא לחזור לגרמניה הנאצית. הרב הבהיר לבניו כי יש לו מחויבות בראש ובראשונה לצאן מרעיתו, הקהילה היהודית בדואיסבורג, שכללה בעת הזאת בעיקר את אלו שנבצר מהם לעזוב וא שמר אמונים לקהילתו ההולכת ומצטמקת, וניסה לתמוך במתייאשים מבחינה נפשית. אחרי שרפת בית הכנסת בנובמבר 1938 קיים מיד תפילה במניין בביתו.

הגירוש לטרזין

בסתיו 1942 גורש נוימרק ביחד עם אחרוני בני-הקהילה למחנה הריכוז טרזין. שם הספיק לחיות שבועות מעטים בלבד. גם שם פעל למען חבריו המעטים ששרדו. מציינים אותו בין המעטים שניתן היה לסור אליו, לשאוב עוז לחיים בשיחה עימו. מטה קליין, עדה שהייתה שם כותבת במכתב לביתו הבכורה אווה: "הוא כינס באופן קבוע את תפילות השבת.. מלבד זאת היה פעיל ללא לאות כרב (קבורות, ביקורי חולים ועוד). הוא סייע מעל ומעבר, גם כשמצב בריאותו הלך ורע. ביומו האחרון עוד הספיק לסיים מעמד אבל לכבוד הרב הזקן, ד"ר בר ממויורס. הוא כבר לא הרגיש טוב, אחר כך איבד את ההכרה. אביך היקר זכה בטרזין לכבוד ולאהבה כמו בדואיסבורג. כולם אבלו על האיש הנדיב, שניחן בטוב לב ודאגה לזולת. ההספד מפי ד"ר קארו היה מרגש ביותר. ביום השנה למותו הספידו אותו ד"ר ליאו בק וראש קהילת דואיסבורג, סאלי קאופמן".

סוף דבר

ארבעת ילדיו עלו כאמור לארץ-ישראל והקימו בעצמם משפחות: הבת הבכורה, אווה פרנק, היגרה לאנגליה ואחר-כך עלתה לארץ בעקבות ילדיה לקיבוץ כפר-הנשיא. הבן השני, הרב ד"ר יהושע עמיר חי בירושלים. הבן השלישי, ד"ר ישראל נוימרק חי בקיבוץ הזורע בעמק יזרעאל. הבת הצעירה, רות שאל, הקימה משפחה בירושלים. שלושה מילדיו נפטרו בשיבה טובה. הבת הצעירה, רות שאל, תיבדל לחיים ארוכים.

אילון נוה (נוימרק) בן 58, יליד 'הזורע', מנהל בי"ס תיכון בפתח-תקווה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן