חדשות הארגון

מחאת הארגון בעניין ההצהרה המשותפת ישראל פולין

מערכת חדשות ארגון יוצאי מרכז אירופה

ארגון יוצאי מרכז אירופה המאגד בתוכו ניצולי שואה הנמצאים עדיין בחיים ובני הדור השני והשלישי ליוצאי מרכז אירופה התייחס היום לפרסום ההצהרה המשותפת של ראשי ממשלות פולין וישראל, שבה הוכרז על מחיקת אותם סעיפים מהתיקון לחוק, שהגדירו כעבירה פלילית שדינה מאסר עד שלוש שנים על כל התייחסות פומבית – 'בניגוד לעובדות ההיסטוריות' – כי המדינה הפולנית או האומה הפולנית היו אחראים ו/או שותפים באחריות 'לפשעים הנאציים שבוצעו על ידי הרייך השלישי'.

ארגון יוצאי מרכז אירופה מצטרף לביקורת הנוקבת של פרופסור יהודה באואר, מבכירי חוקרי השואה בעולם, כמו גם זו של "יד ושם" כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה. נוסח ההצהרה מגבה בפועל נרטיב שכבר הופרך במחקר שעיקרו: ממשלת פולין בגולה וזרועותיה המחתרתיות פעלו באופן מתמיד – בפולין הכבושה כמו גם מחוצה לה – בניסיון למנוע את השמדת יהודי פולין. במסגרת זו, הם יצרו 'מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי', ואף פעלו באופן תקיף כנגד פולנים שהסגירו יהודים. על פי ההצהרה, היו אמנם מקרים בהם פולנים התאכזרו כלפי יהודים, ברם 'פולנים רבים' סיכנו את חייהם למען הצלת יהודים".

התיעוד הקיים, כמו גם המחקר ההיסטורי בן עשרות השנים מצייר תמונה שונה לחלוטין: ממשלת פולין בגולה, שמושבה היה בלונדון, כמו גם ה"דלגטורה" (Delegatura – מיופה הכוח של ממשלה זו בפולין הכבושה) לא פעלו באופן נחרץ לאורך ימי המלחמה למען אזרחיה היהודיים של פולין. חלקים ניכרים של המחתרות הפולניות לא רק שלא סייעו ליהודים, אלא אף היו מעורבים לא פעם באופן פעיל ברדיפתם.

ארגון יוצאי מרכז אירופה (ע"ר) מסתייג לחלוטין מההודעה וקורא לכל מי שהאמת ההיסטורית על מה שקרה בשואה בפולין, היא נר לרגליו לפנות לממשלת ישראל בתביעה לבטל את ההצהרה ללא דיחוי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן