חדשות הארגון

קוראים במגילת העצמאות 70 לישראל

מערכת חדשות ארגון יוצאי מרכז אירופה

לרגל שנת ה 70 למדינת ישראל, ערך ארגון יוצאי מרכז אירופה ערב עיון שעסק בקריאה מחודשת ועכשווית באחד הטקסטים המכוננים  של מדינתנו- מגילת העצמאות. אפריל 2018

האירוע נערך ביום שני, 16 באפריל  2018 , א' אייר תשע"ח, בין השעות 18:00-20:00 במוזיאון ארץ ישראל, אולם רוטשילד, בהנחיית השחקנית והבימאית דליה שימקו.

דוד בועז: יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה מסר: "ארגון יוצאי מרכז אירופה אמון על הנחלת מורשת אבותיו ממקימי המדינה לדורות ההמשך, ערכים של פלורליזם, הומניזם ושמירה על הדמוקרטיה. קריאה מחודשת במגילת העצמאות מעוררת שיח רלוונטי לימינו אנו, תוך ניסיון להשפיע כארגון ערכי על סדר היום הציבורי למען תקינות חברתית ושלטונית"

באירוע השתתפו הפרופ' יורם שחר, אשר סיפר על הטיוטות למגילה, מדוע עוצבה מחדש לאחר ההכרזה, מדוע לא הוכנסו אליה המילים  מדינה דמוקרטית ועוד אנקדוטות שהאירו את ההכרזה באור חדש, יותר ריאליסטי ופחות מיתי. פרופ' בן שחר הוא פרופסור למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. היה חבר סגל הפקולטות למשפטים באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית. לצד פעילותו האקדמית היה פעיל לאורך השנים בארגונים שונים, ובין היתר כיהן כחבר בהנהלת האגודה לזכויות האזרח.

ד"ר שמעון אזולאי, פילוסוף ואיש חינוך, נחשב לחוקר חדשן ופורץ דרך בתחומו ומתמחה בשאלת האושר הקיומי וחיבורו לתרבות המדיה והאינסטנט של ימינו,  בחר לדבר על השואה כאירוע מכונן בהיסטוריה של העם היהודי ועל תפקידה ההיסטורי בהקמת המדינה.

העיתונאי והסופר דניאל בן סימון האיר באור חדש את נושא השוויון החברתי במדינה: "אני מבולבל- מצד אחד אישית, הרגשתי שהצלחתי להגשים את עצמי ואת החלום הציוני בעלייתי לארץ ובהגיעי להצלחה ואילו מגזרית- אני חש שהייתה בעייתיות רבה".  

המוסיקאים אביב ואריק לבנת ליוו את הערב בקטעי נגינה מרגשים –החל מקטע שהולחן לטקסט מתוך "אלטנוילנד" של הרצל, דרך יצירה לזכרו של אביהם הטייס ארנון לבנת שנפל בקרב במלחמת ששת הימים ועד לעיבודים חדשים ל"הרעות" ו-"בשנה הבאה".

את הערב נעלו הסופרת יהודית רותם בשיחה מרגשת עם בתה העיתונאית תמר רותם. יהודית, שהייתה ברכבת קסטנר יחד עם משפחתה, וניצלה בזכותו, חיה כחרדית עד שמרדה, התגרשה, גידלה לבד את ילדיה והפכה לסופרת מצליחה. יחד שיחזרו את היציאה לעצמאות שלהן, דיברו על החשיבה הציונית החתרנית של יהודית, כבר מילדות ועל האופן שהן חוו את המעבר בין העולם החרדי לחילוניות.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צילום: אלישע אבן טוב
Search
Generic filters
דילוג לתוכן