קהילת הייקים

ראיון חברי קהילה עם העיתונאי קלאוס הילנברנד / ד"ר נעמי מרחב

ארגון יוצאי מרכז אירופה

העיתונאי קלאוס הילנברנד מהעיתון TAZ ראיין ארבעה חברי ארגון אשר נולדו בגרמניה בנושא מקום הימצאם, חוויתם, תחושתם ביום 8 במאי 1945, יום ציון ניצחון בנות הברית על גרמניה הנאצית.

המרואיינים: גב' חניתה רודני, מר דניאל היימן, מר הנס רן גרוניך, מר יהודה מימון. המפגש שנערך בבית ההורים ע"ש פנחס רוזן, ברמת חן, היה מרגש, מרתק, המשתתפים פתחו צוהר לזיכרונותיהם ודיברו מדם ליבם

חניתה רודני, נמנתה על ילדי KINDER TRANSPORT, הודרה עד אז, על ידי הוריה המאמצים הבריטים, מידיעות על מהלך המלחמה. חניתה מספרת על עצמה שהייתה תלמידת תיכון "מעונבת" בליברפול, שמעה ברדיו אודות ניצחון בנות הברית, הייתה אחוזת התרגשות מהולה בזיכרונות מעוררי חלחלה ומחשבתה הראשונה הייתה:

"עכשיו אראה שוב את אמא, אבא ואחי…."

דני היימן חווה את סיום המלחמה בקיבוץ גניגר, שם היה בהכשרה מעשית אחרי לימודיו בבן שמן. מלא מרץ נעורים, מלא שאיפות גדולות לעתיד. דני מעיד על עצמו שהיו מספיק תמימים כדי להאמין שיהיה בכוחם ליצור חברה אנושית חדשה וטובה יותר. מפלת הנאצים חזקה אמונה זו.

הוא ידע שהוריו נשלחו לפולין וכי כמעט וודאי נהרגו. בכל זאת התחיל לברר מה עלה בגורלם, אך התשובה היחידה שקיבל הייתה כי יום מותם נקבע ליום כניעתה של גרמניה, דהיינו 8 למאי 1945.

ההרגשה הייתה הקלה שהכל נגמר, בשילוב עצב על אובדן שאין להשיבו….

הנס רן גרוניך סיפר על החוויות הקשות מנת חלקה של משפחתו שחיה בגרמניה מן היד אל הפה. גורשו מביתם ונאלצו לענוד את הטלאי הצהוב. ב – 1943 נאלצו לעבור לרומניה, שם נפטר אביו.

בסיום המלחמה הגיע לארץ בגפו, היישר לנחלת יהודה.

למד אומנות עבודת עץ. מתוך אמונה בבניית מולדת חדשה, התגייס לצבא, ונפצע ברגלו השמאלית. בשנת 1961 עלה בידו להעלות את אמו ואחיו. הוא טיפל בהם ולא התפנה לבנות משפחה משלו, ומצר על כך.

יהודה וסרמן מימון ביצע שוד מזוין ב- 13 למרץ 1943, יום חיסול גטו קראקוב, השוד הצליח. כאשר חיכו לרכבת בקראקוב, הופיעו הגרמנים ואספו אותם לבוכנואלד, בלוק 11, בלוק המוות.

סומנו במספרים, לא היו קיימים יותר כבני אדם…

יהודה היה חולה (מותר היה להיות חולה 14 יום) היום ה- 14 הגיע ורשמו אותו למשרפות. יהודה, אסף שארית כוחותיו, הצליח לדבר עם חובש, באומרו שאולי ישרוד וכך יוכל לספר….וניצל. עם ניצחון בנות הברית הכין עצמו יהודה, מתוך תחושה שלעכשיו לעלות לפלשתינה. אולם – אבא קובנר הוציא קול קורא לצעירים הפרטיזנים ואמר: קודמת לכל – פעולת נקם. הניצולים ביצעו פעולת נקם במחנה ה – SS בנירנברג.

אחרי פעולה, בדרך רצופה תלאות, זכה יהודה לדרוך על אדמת פלשתינה….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן