קהילת הייקים

אירנה מוחריק

מאת: דניאלה מוחריק

אירנה מוחריק (לפני נישואין 'וילדה') נולדה בברלין בשנת 1910 להוריה ד"ר ארתור וילדה – רופא שיניים ואלזה וילדה – ציירת. להם נולדו עוד 2 ילדים: עליזה דריאל ויוחנן וילדה. שניהם היו חברי הארגון. לאחר סיום לימודי החינוך- הגופני בגיל 24 עלתה אירנה בגפה בשנת 1934 לפלשתינה. בשנת 1936 הצליחה להביא את הוריה ואחיה מברלין לארץ. אביה ארתור וילדה פתח מרפאת שיניים ברח' בן יהודה ונפטר לאחר מחלה בשנת 1942.

אמה הציירת נפטרה בשנת 1955. כמו כל היקים שעלו בשנים הללו ולא שלטו בשפה, נאלצה לעבוד בפנסיון לנה כהן בירושלים. שם הכירה את בעלה מיכאל מוחריק יליד אודסה ובוגר גימנסיה הרצליה שעלה לארץ בשנת 1912. את לימודי ההנדסה סיים בוינה כאשר תחום ההתמחות היה מיזוג אוויר. בשנת 1939 נולדה להם בת בשם דניאלה – חברה בארגון. מיכאל התגייס לבריגדה וכך נשארה אירנה לבדה עם ביתה בת"א. לאחר שובם של הקצינים הם קיבלו מהמדינה מגרש באדמת שרונה שהייתה מושבה של הטמפלרים. כאן בנו 94 משפחות של קצינים את ביתם. ההתחלה הייתה קשה וצנועה. לא היו כבישים ולא בית ספר. על הגבעה ממול במקום שהוקם בית החולים איכילוב רעו פרות.

בבית ברח' הרימון פתחה אירנה סטודיו ונתנה שיעורי התעמלות לדורות רבים, מילדים בגיל 4 עד לנשים בוגרות אשר הגיעו מכל הסביבה. בעבודתה שכה אהבה לימדה עד גיל 90. במשך השנים טיילה אירנה עם חובבי הטבע בטיולים בארץ ובחו"ל. נהנתה מעבודה בגינה הביתית, מקונצרטים והרצאות וידעה למצל כל רגע פנוי. לאורך השנים בהן עבדה תרמה מדי שנה תרומה לארגון והיום דניאלה ממשיכה את דרכה והעמידה תרומה שממנה מחולקת מדי שנה מלגה ע"ש אירנה. אירנה נפטרה בשנת 2009 בגיל 99 לאחר חיים טובים ומלאים, וכדי להנציח את שמה הקימה דניאלה את אגף אד"ם לרפואת ספורט וקידום הבריאות באוניברסיטה העברית בירושלים.

2 תגובות

  1. שלום,
    אני חוקרת בתחום עבודה סוציאלית ומתעניינת בסיפורים של נשים צעירות שעלו לבדן ארצה בשנת 1934. בשנה הזו ה. סאלד שלחה עובדת סוציאלית לנמל בת״א לקבל את פני העולות שהגיעו לבד.
    אשמח לדעת האם יש עוד מידע על עלייתה של אירנה מוחריק ארצה לבדה. אולי כתבה על כך משהו? אולי יש תמונות? או כל דבר שיוכל לסייע לי לדעת עוד על הסיפור הרחב.
    תודה רבה.
    נור שמעי, ד״ר

  2. שלום דניאלה,
    האם תוכלי לחזור אליי?
    יתכן שיש לי אינפורמציה חשובה עבורך.
    תודה רבה,
    חגית שריר
    0522-800222

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן