קהילת הייקים

"הם עברו גהנום" / מרים כרמון

ארגון יוצאי מרכז אירופה

זוהי כותרת של תערוכת צילומים נוגעת ללב עד מאוד שהוצגה לאחרונה בבית ההורים ע"ש זיגפריד מוזס בדרך בית לחם 52 בירושלים. בתערוכה הוצגו דיוקנאות של יוצאי מרכז אירופה מבוגרים אשר נאלצו בנעוריהם לסבול את טראומת השהייה האכזרית במחנות ההשמדה, אולם נותר בם הכוח לפתוח כאן בארץ בחיים חדשים אחרי השחרור. היו ביניהם אומנים, דיפלומטים, אנשי ציבור בכירים, עיתונאים ודמויות אחרות שתרמו רבות לחיים הציבוריים בארץ.

הדיוקנאות מלווים בתיאור דרכי הייסורים שלהם במחנות ומהלך חיים בישראל. מדהים וכמעט בלתי נתפס כי האנשים הללו, גם אחרי כל התלאות שעברו, הצליחו לנהל חיים חיוביים ופוריים.

התצלומים מהווים חלק מפועלה של הצלמת עתירת הפרסים Jana Noskova Zantovska, השוהה בישראל מתוקף היותה אשת השגריר הצ'כי. אוסף תמונותיה הוצג בעיר פראג בתערוכה גדולה, הופיע כספר ונחשב כתרומה חשובה לשימור הזיכרון של אותם זמנים קשים.

שני סיפורים חרוטים בזיכרוני באופן מיוחד:

הראשון מתעד את גורלה המר של הסופרת רות אליאס שהולידה תינוק במחנה ונאלצה להיווכח איך שד"ר מנגלה ביצע בו ניסוי אכזרי כדי לבדוק כמה זמן תינוק מסוגל לשרוד ולהישאר בחיים ללא אוכל ושתייה.

הסיפור השני מספר על עליזה שילר, שנולדה בישראל ושהתה בצ'כוסלובקיה, ובמהלך ביקורה שם נלקחה למחנה ריכוז אך למזלה הרב שוחררה והצליחה לחזור לישראל. כאן התמנתה למנהלת מוזיאון "בית טרזין" בקיבוץ גבעת חיים – איחוד, למשך שנים.

פתיחת התערוכה הייתה הפקה משותפת של ארגון יוצאי מרכז אירופה והתאחדות יוצאי צ'כוסלובקיה.  עוזי ורנר, יו"ר ועדת התרבות של ארגון יוצאי מרכז אירופה ניהל את האירוע והנחה אותו, והזמין את נתן שטיינר, יו"ר התאחדות יוצאי צ'כוסלובקיה, לשאת דברים.  כמו כן ברך עוזי ורנר את גברת יהודית פרויד, יו"ר סניף ירושלים של התאחדות יוצאי צ'כוסלובקיה ואת נספח התרבות של שגרירות צ'כיה, ד"ר רוברט רז'אק, שנשא את דבריו בעברית צחה, למען הדגש את חשיבות התערוכה.

בנוסף האזנו בהנאה לתלמידים מצטיינים של הקונסרבטוריון למוסיקה בירושלים, שביצעו רבעיה מאת המלחין הצ'כי אנטונין דבורז'אק.

תודתנו מעומק הלב לכל המבצעים, הדוברים ולהנהלת בית ההורים ע"ש מוזס, על הערב המוצלח שהתקיים באולם התרבות של הבית בפני קהל רב.

תרגום: יורם מנייביץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן