קהילת הייקים

מאיר מקס בינט

מאת: מישל בינט דגן

סא"ל מאיר מקס בינט – לוחם סתר של המודיעין הישראלי בשנים הראשונות למדינה

סא"ל בינט  מאיר (מכס) ז"ל
בן עמליה ויוסף
מ.א. 0136218
נולד בהונגריה – ז' תמוז תרע"ג (27.6.1917 ), גדל בגרמניה בעיר קלן.
נפל במילוי תפקידו – כ"ו כסלו תשט"ו (21.12.1954)
נקבר בהר הרצל, ירושלים.

סא"ל מאיר מקס בינט ז"ל, לוחם בשרות המודיעין הישראלי אשר נשלח למצרים בראשית שנות ה-50 למשימת ריגול – איסוף מידע. בעקבות נפילת הרשת, פרשת "עסק הביש" ולמרות שלא נמנה על חבריה נתפס גם הוא בגלל חוסר מידור והתרשלות שולחיו.  בינט נחקר ועונה קשות בכלא המצרי במשך 5 חודשים. יום לפני שאמור היה לעלות לדוכן העדים, בנר שני של חנוכה (21.12.1954( – החליט לשים קץ לחייו כדי לשמור סוד וכיון שלא רצה לתת למצרים את התענוג שבהעלותו לגרדום בראש חוצות. בנוסף – בקשת הסגרה ועונש מוות מטעם ממשלת עיראק  הוקראה ע"י אב בית הדין עם פתיחת המשפט של נידוני קהיר.

מאיר בינט נולד ב- 1917 בסומבטהיי בהונגריה. עם סיום מלה"ע הראשונה, המשפחה חזרה לגרמניה קודם למנהיים ואחרי שהציעו לאביו יוסף משרה טובה יותר בחברת ליסאואר בקלן –  עברו להתגורר שם (Moltke (Strasse 101. מאיר ואחותו למדו בבית ספר "יבנה" והיו חברים בתנועת הנוער "עזרא". מאיר קיבל חינוך דתי אורתודוקסי וליברלי גרמני.

עם עליית הנאצים לשלטון ב- 1933 המשפחה התחילה להרגיש שהקרקע בוערת מתחתם. אחותו הגדולה רות (יונס)הגיעה לישראל ראשונה ודאגה לסרטפיקט עבור אחיה והוריה. מאיר והוריו עלו לארץ ישראל בעליה בלתי לגלית ב- 1935 בהיותו בן 17.  הם הגיעו ארצה בחודש מאי אותה שנה והתגוררו בתל- אביב בתנאים לא קלים. כדי לסייע למשפחתו מאיר עבד כספן בנמל תל-אביב ובכל מיני עבודות.

בימי מאורעות תרצ"ו –תרצ"ט נמצא מאיר בכפר-חסידים,עבר קורס צבאי של "ההגנה" וקיבל הכשרה בענפי המשק השונים אצל דוד זמיר. היה חבר ב"מגן דוד אדום". ב- 1938 מגויס כאחראי לביטחון במשק הפועלות בחדרה אחרי שבתקופת המאורעות היה בכפר חסידים, למד שם את מקצועות המשק והשתתף בקורס צבאי של ה"הגנה".

בשנים 1942 ועד סוף 1945 עבד מטעם "סולל בונה" בחברת הנפט האנגלו איראנית באבאדאן, איראן ושם בשעות הפנאי הדריך בני נוער יהודים והכין אותם לעליה ארצה כמו כן למד פרסית בקורס מטעם החברה והשלים את השכלתו הפורמלית בהתכתבות עם אנגליה.

בשנת שנת 1946 השתלם באנגליה בבית הספר Cowlyn Bay  Wireless College  במקצועות הרדיו והנדסה אלקטרונית. במהלך לימודיו התגורר  בליוורפול שם הדריך בני נוער יהודים מתנועת הבונים,  הקים מקהלה והדריך אותה. חלק מחניכיו עלו בהמשך ארצה.

סמוך להקמת המדינה פעל באיטליה במסגרת "המוסד לעליה ב" – הגדעונים – חלוצי חיל הקשר הישראלי,  ועיקר תפקידו היה ביצור מכשירי קשר לספינות רכש ומעפילים. מאיר התגייס לצה"ל  בתאריך 1.2.1948 ומאוגוסט 1949 שהה  בעירק/ אירן מספר חודשים,  גם שם עסק בפעילות חשאית עלומה. בשנת 1950 נסע לאנגליה להמשיך את הכשרתו בנושאי אלקטרוניקה רדיו ואלחוט.

כשנה לאחר מכן חזר לגרמניה לבון עם רעייתו ובתו התינוקת כדי לבנות את סיפור הכיסוי שלו למשימתו במצרים כאיש עסקים גרמני נציג חברות יצוא שונות המחפשות לייצא את מוצריהם לארצות ערב. במהלך שהותו במצרים קיבל בנוסף מינוי חשוב בסוכנות של "פורד" (חברת המכוניות) בתפקיד מהנדס יועץ ראשי.

מאיר יצא למצרים באפריל 1952. הוא הצליח להתערות בצמרת השלטון המצרי ולבסס את מעמדו בקרב הגרמנים –  שפעלו ועבדו בשרות הצבא המצרי ובמצרים בכלל אחרי מלה"ע השנייה.  מאיר קשר קשרים עם הגנרל נגיב (נשיא מצרים  4/1954  – 7/1953 ). במהלך שליחותו, מאיר העביר לממונים עליו מידע חיוני ביותר לביטחון המדינה.

באוגוסט 1954 נעצר ע"י המצרים בעקבות נפילת "הרשת". (פרשת לבון / "עסק הביש")  לבינט לא היה קשר אליהם או לפעולותיהם מלבד העובדה שהממונים עליו בישראל הורו לו להעביר כספים לצרכי הרשת דרך  המקשרת בין שתי הקבוצות – זו של קהיר והשנייה באלכסנדריה.  המחדל הזה, חוסר שמירה על מידור,  היה בעוכריו והביא ללכידתו.

ארונו של מאיר הועבר לישראל חמש שנים מאוחר יותר והוא נטמן בבית הקברות הצבאי בהר הרצל. בינט הועלה ב-1987 לדרגת סא"ל ע"י שר הביטחון אז יצחק רבין ז"ל.

מתוך האופן בו ניהל את חייו, ומאופן חשיבתו שבאה לידי ביטוי במכתבים ובקטעי יומנים שהשאיר כמו גם מהצוואה שלו, ומזיכרונות של קרובי משפחה וחברים, מצטיירת דמות של  אדם רציני ומעמיק, איש רוח ומעשה (גם הרפתקן), שהיה קשור בכל נימי נפשו לתרבות היהודית ולמדינת ישראל שהייתה בראשית התהוותה. מאיר היה ציוני נלהב בדעותיו ובאופן שבחר לחיות, אדם שהיה מוכן לתרום ולסכן את נפשו וכל היקר לו למען שרות למדינה ולחברה . ידידתו רחל בצרהשתמשה במילים "היה מוכן לשאת את עמו על השכם"

מאיר שלט ב- 4 שפות וידע שפות נוספות.  אהבת המוסיקה הקלאסית ליוותה אותו בכל אשר פנה ועשה. ניגן בכלי נגינה שונים, הכיר על בוריין יצירות מוסיקליות וקירב חברים לעולם קסום זה. הוא אף העתיק והעלה על הכתב חלקי יצירות וחוויות מוסיקליות. היה אדם רחב אופקים בעל כישורים מילוליים ריאלים אמנותיים וכושר אלתור והמצאה מעשי ורעיוני יוצאי דופן.

מידע נוסף על מאיר מקס בינט תוכלו למצוא באתר לזכרו ובסרט "מצבה במעלה ההר" בבימויו של חיליק נאמן.

תגובה אחת

  1. מעוניינים בהרצאה שלך בפני פרלמנט צור משה. ליצירת קשר עם עזרא מור מזכיר הפרלמנט 0509974994 , תודה ויום טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן