קהילת הייקים

כשסבתא וסבא מתגעגעים / חנה מלכין

ארגון יוצאי מרכז אירופה

ספר חשוב לנכדות ולנכדים

מאת מיכה לימור

אמרו על הורינו הייקים שחסכו, אפילו קימצו בהפגנת רגשות. אמרו עליהם שמבחינתם, לבטא אהבה או געגועים בפומבי, כמוהו כהפגנת חולשה. אנחנו, בני הדור השני, כנראה כבר פחות 'קשוחים' ובכול זאת הנה ספר ילדים  ('כשסבתא וסבא מתגעגעים' מאת חנה מלכין, איורים של ענת דניאל-קרן, הוצאת 'נתוש' 2007) שעושה בשבילנו את העבודה.

זהו ספר מקסים, מחורז בחרוזים שאליהם מתלווים איורים עליזים וכול כולו תיאור מדויק של תחושות. "כשלסבא וסבתא יש נכד קטן, הם חושבים עליו כמעט כל הזמן, מחשבות אוהבות כל יום בשבוע ויש בליבם תמיד געגוע.  בספר הזה במיוחד בשבילכם, שני סיפורים קטנים עליהם."

סיפור אחד מספר מה קורה כשסבא בא לבקר, ההתרגשות המתנות וסיפור שני מספר איזו "מחלה" מאבחן הרופא אצל סבתא כשהיא מתלוננת על מחושים בלב. אכן "מחלת הגעגוע".

נדיר לקרוא בספרות הילדים התייחסות ישירה כמו זאת, בשפת הילדים, לרגשות של מבוגרים ואפילו מבוגרים מאוד כלפי הילדים (בניגוד לתיאור נפוץ של רגשות הילדים). מבחינה זאת יש כאן חידוש מאלף הנובע בלי ספק מהתרחבות תופעת הסבאות ה"צעירה". גם נדיר למצוא בספרות הילדים התייחסות למשפחה המורחבת, תופעה שכמעט נעלמה בתקופה המודרנית (המשפחה הגרעינית-המודרנית) אך מוצאת שוב מקום מתרחב והולך אצל המשפחה הפוסט-מודרנית.

מתנה מומלצת מאוד בביקור הבא אצל הנכדים.

מתוך ה- MB יקינתון – פברואר 2008, שבט תשס"ח, גיליון מס' 222

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן