קהילת הייקים

מיכאל נויברגר

מאת: נעמי אגמון

נולדתי בדיסלדורף שבגרמניה ב-19.9.1937 להורי: יוסף ואילזה נויברגר. אבי יליד אנטוורפן, גדל בגרמניה, ואמי ילידת מקנהיים הסמוכה לבון, יש לי אח שנולד בארץ ב-1943.

לאחר עליית היטלר לשלטון ולאחר שנשלל מאבי רישיון עורך הדין שהיה ברשותו, הוא הצטרף לתנועה הציונית והיה מן הפעילים.  הוא ניהל משרד של הארגון שנקרא "העברה" – ארגון  שממש את ההסכם בין הסוכנות לבין שלטונות גרמניה לגבי העברת רכושם של יהודים ארצה.

"בליל הבדולח" באו אנשי SS לביתנו, הכו את אבי והשאירוהו שותת דם ברחוב. לאחר התאוששותו, הגיעה דודתי, אחות אמי, מהולנד והעבירה אותנו להולנד.

ב-1939 עלינו ארצה. תחילה גרנו בתל אביב. אבי, יחד עם מר אוסטר, עו"ד נוסף, גם הוא מגרמניה, פתחו משרד ליעוץ כלכלי, שם המשרד היה "אוסטר-נויברגר". לימים, הורי קנו בית ברמת גן. אבי החל ללמוד על מנת לקבל רשיון עריכת דין בארץ.  קודם כל היה עליו ללמוד שפות וכן את החוקים שהיו בתוקף.

ב-1942, הגב' טוטי לוי התגייסה לצבא הבריטי, את הפנסיון שלה בנהריה מסרה להורי לניהול. ב 1945 רכשו הורי נכס בנהריה. ושנה לאחר מכן פתחו את פנסיון "נויברגר". את רוב ילדותי ונעורי עברתי בנהריה. כרוב בני גילי במושבה שלפני קום המדינה  דיברנו גרמנית בבית אבל השתמשנו בה גם בשיחה בחנות המכולת, עם רופא המשפחה או עם אחות קופת החולים. אצל הספר סיפרו לנו סיפורים בגרמנית צחה בעוד הוא מסיח את דעתנו ממעשה התספורת.

בשנת 1945 אבי קבל רישיון עו"ד ארץ-ישראלי. טוטי לוי חזרה ארצה עם שחרורה מהצבא הבריטי והורי פתחו פנסיון משלהם: "פנסיון נויברגר". במקביל, אבי פתח משרד עריכת דין ואמי המשיכה בניהול הפנסיון.  ב 1949 אבי החל לטפל בנושא החזרת הרכוש מגרמניה.

ב-1954 הורי עזבו את הארץ יחד עם אחי בן ה 11. אני למדתי בתיכון בקרית מוצקין. עו"ד שעבד עם אבי קיבל את המשרד בנהריה ואת דירתנו אני נשארתי לגור בחדרי ומשפחת עורך הדין דאגה לי.

כששבו הורי לגרמניה עבר אבי להיות עו"ד פלילי והשותף שלו עסק בנושאי החזרת רכוש ותביעות פיצויים ליהודים שעזבו את גרמניה  לפני המלחמה  אבי פגש חברים ותיקים מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית בה היה חבר בצעירתו. בין חבריו היו מאלה שגלו מגרמניה כמו וילי ברנדט והם שכנעו אותו לדגול בחזון של: "יש להקים גרמניה חדשה" .  כך התגלגל אבי לפעילות פוליטית ובסופו של דבר נבחר לפרלמנט של צפון ריינלנד ווסטפליה. ב 1966 הוא מונה לשר משפטים וכיהן בתפקיד עד 1972.  אבי נפטר ב 1977.

ב 1955 התגייסתי ל"גולני" וב-1958 השתחררתי. הבטחתי להורי שאחרי השחרור מצה"ל אבוא לגרמניה ואבדוק אפשרות ללמוד שם ובאמת, כך היה.  למדתי כימיה בטכניון באאכן.

בעת חופשה בלונדון  הכרתי את עדנה ובאוקטובר 1961 התחתנו בארץ. שנינו חזרנו לגרמניה, היה עלי לסיים את לימודי, עדנה קבלה משרה של מזכירת משלחת משרד הביטחון בגרמניה.

ב1965 שבנו ארצה. אני עבדתי בתעשיית מחצבי ישראל. גרנו בקרית ביאליק עד שנת 1971 . אני הצטרפתי למשרד שמאים שבבעלותם של אביה ואחיה של עדנה.  ב1990 פרשתי מהמשרד ופתחתי חברה עצמאית של יעוץ לחברות ביטוח. החברה הייתה פעילה עד  2008, שנה בה עברנו ל"מגדלי הים התיכון נורדיה".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן