קהילת הייקים

משפחת וולגשפן / נעמי אגמון

ארגון יוצאי מרכז אירופה

יוסף וולגשפן (ראיון עם אשתו, צפרירה אורן)

יוסף (אלפרד) נולד ב 3.10.1926 בגיסבורג שבגרמניה להוריו: בתיה לבית בריקנר וברוך בן יוסף וולגשפן.

בהיותו בן 3 שנים הביא אביו מלמד פרטי הביתה ויוסף למד אצלו תורה בעברית עם תרגום מילולי לגרמנית. כשבגר, הלך לבית ספר יהודי גדול מאוד. כשעלו הנאצים לשלטון הם הטילו על היהודים גזירות קשות וביניהן, לפנות את ביה"ס ולעבור ללמוד בכמה מבנים קטנים בחצר בית הכנסת. יום אחד, עם סיום הלימודים חזר לביתו כשחבורת נערים ידתה בו אבנים. דבר זה עורר בו שנאה תהומית לגרמנים.

אביו עבד במספנות, ב 1935 בעוד האב טרם שב ממקום עבודתו, הגיעו שני אנשי גסטאפו לחפש את אביו (יוסף היה אז בן 8) , כששב האב הביתה טענו השניים שידוע להם שבידיו יש סכין שחיטה. האב ענה בחיוב, ובקשם לרדת עמו למרתף, שם נמצא הסכין. השלושה ירדו ובמרתף תפסם האב, קשר אותם וסתם את פיהם. ובעקבות מקרה זה עזבה המשפחה במהירות את גרמניה.

ב-1935 עלו ארצה, דודו של יוסף קלט אותם. בדרך ישב לידם שוטר, הייתה זו הפעם הראשונה שיוסף לא פחד משוטרים. יוסף הרגיש שמרגע היותו בארץ, החלו חייו.. ההורים עבדו בבניין ובשרברבות. המשפחה עברה לגור בנווה חיים (פרבר של חדרה). היה להם בית קטן, השירותים היו מחוץ לבית.

יוסף למד בבי"ס יסודי ונהג להגיע לשם ברכיבה על חמור כשבדרכו אסף "טרמפיסטים". עם סיום ביה"ס היסודי עבר לתל אביב ושכר שם חדר . ביום עבד בבית מלאכה לקירור ובערב למד בבית ספר "מקס פיין". יוסף היה רגיל להניח תפילין, אך בעל הבית שכנע אותו לותר על כך.

כשעברה משפחתו של יוסף לחדרה ופתחה שם בית מלאכה לתיקונים ולשרברבות, חזר יוסף למשפחתו. אביו היה סגן מפקדי מכבי האש ויוסף עבד שם כמתנדב. את צפרירה הכיר יוסף בצבא במחלקת הקשר. השניים נישאו וכל תזמורת מכבי האש הגיעה לחוג אתם – בהתנדבות.

בני הזוג רכשו אופנוע והרבו לטייל ברחבי הארץ. הם גרו בחדרה אצל משפחה בדירה שכללה חדר אחד, שירותים משותפים ומטבחון עם פרימוס ופתילייה. בערב היה עליהם להזיז את הרהיטים ולפתוח את הספה לשינה. משם עברו השניים לדירה בת שני חדרים , בה נולד הבן הבכור אייל. לימים הייתה להם דירה בת שני חדרים ומרפסת שם נולדה בתם נורית (נורית אשכנזי). בנוסף, אימצו השניים חיילת בודדה ונוצרו ביניהם קשרים למופת. בשנת 1959 נולד הבן הצעיר בוקי (ברוך). יוסף היה איש נתינה כל חייו אהב לעזור ולתמוך. הוא הלך לעולמו ממחלת הסרטן, בשנת 1996.

(ברנד) ברוך ובתיה (ברטה) וולגשפן

ברוך ברנד וולגשפן נולד בפולין, בשלזיה העילית שהייתה שייכת גיאוגרפית, תרבותית ולשונית לגרמניה. להוריו קראן אברהם-יוסף ובת שבע ולאחותו קראו מרתה. כשהיה בן 4 הועברו ברוך עם אמו ואחותו לגרמניה לעיר דיסבורג. אביו לא היה מוכן לעזוב את פולין. האב נפטר שנה לאחר מכן.

למשפחה היה סידור תפילות מיוחד שקבלה סבתו בת שבע ליום נישואיה. הסידור היה עם צפוי עור ושמה היה חרוט על הכריכה – "בת שבע". זה היה סידור בו הוכנס כל ספר תהילים, עם פרק לכל יום. בת שבע שלא ידעה עברית, ידעה בעל פה את כל ספר תהילים. הספר הודפס בשנת 1884 (תרמ"ה). כשברוך גדל הוא עבד לפרנסתו במספנות בעיר דיסבורג. הוא היה מסגר, בנה ותיקן אניות.

בגיל צעיר הכיר את אשתו בתיה (ברטה לבית בריקנר) היא נולדה ב1903 בפולין על גבול אוסטריה למשפחה הייתה חווה חקלאית ממנה התפרנסו. היא הייתה הבת הצעירה מבין 9 אחים. לאחר מות אביה עברה המשפחה לווינה. לאחר כמה שנים עברו לחבל הריין בגרמניה.

ב-1922 הכירה את בעלה לעתיד ברוך וולגשפן. לאחר שנה השניים נישאו. ב1924 נודה בתם אילזה שנפטרה בגיל 9 חודשים מדלקת ריאות.

ב-1926 נולד בנם יוסף. בגרמניה קראו לו אלפרד, רק עם עלייתו ארצה היה שמו יוסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן