רוברג אליעזר נולד בגרמניה בשנת 1921, עלה ארצה בספינה פאסיפיק/פטריה שיצאה מנמל טולצ'יה ברומניה ב-1.9.1940, במסגרת תנועת הנוער בח"ד – ברית חלוצים דתיים.

הועבר למחנה עתלית בנובמבר 1940, שוחרר מהמעצר באוקטובר 1941.

מסע הנדודים עד ההפלגה
הייתי בהכשרה ליד ברלין – יצאנו לדרך באוגוסט 1940 בהתחלה ברכבת ובהמשך על הדנובה. בהכשרה הייתי מחודש מרץ 1939. מקום ההכשרה היה שייך לתנועת בח"ד – הכינו אותנו לחיי חלוצים בישראל.

זיכרונות בזמן ההפלגה
העליה לישראל החל ב-4 ספינות קטנות על הדנובה. היינו חברה די מגובשת – לאחר היכרות במסגרת ההכשרה. השייט עבר ללא בעיות מיוחדות. כאשר כבר חשבנו שהגענו לחוף מבטחים, נעצרנו בידי הבריטים אשר רצן להעביר את כולנו למאוריציוס – לשם כך רצו להעביר את כולנו כ-2,500 איש לאונייה אחת "הפטריה" – חלק מאיתנו כבר הועבר ל"פטריה" וחלק אחר עדיין לא – המוסדות בארץ לא הסכימו לכך ופעלו כנגד ההחלטה של הבריטים בכך שהכניסו חומר נפץ לאוניה.

האוניה טבעה תוך כמה דקות. לי היה מזל, ויכולתי לקפוץ למים, לאחר כ-45 דקות שחייה במים הקפואים עם נעל אחת בלבד ומכנסיים הצלחתי לעלות לרציף. חשבתי שנוכל למצוא מקום בחיפה, אך האנגלים לאחר שנתנו לנו שתייה חמה ודבר מה לאכול העבירו אותנו באוטובוסים לעתלית. בזמן התפוצצות האוניה נהרגו 250 איש.

לעתלית הגענו בשעות הערב והוכנסנו לצריפים. במחנה שהיתי 11 חודש, עבדתי במטבח עד השחרור.

לאחר השחרור במשך תקופה קצרה שהיתי בקיבוץ טירת צבי ולאחר מכן בקיבוץ בארות יצחק בנגב. במסגרת הקיבוץ שירתי במשך שלוש שנים "במשמר החוף", מאוחר יותר התגייסתי לצה"ל.

2 תגובות

  1. שלום, שמי עקיבא ואני בן 11 ולומד בכיתה ה׳.
    אנחנו לומדים על תקופת המעפילים, ואני אמור לרעיין קרוב משפחה שעלה לארץ כמעפילים, ואין לי קרוב משפחה לרעיין. האם יש אפשרות לרעיין אותך? קראתי את הסיפור שלך וראיתי את הסרטון שבו אתה מדבר בו וחשבתי והסיפור שלך מאד מעניין. אני אשמח מאד אם אני יכול לרעיין אותך.
    תודה רבה,
    עקיבא אברהמוביץ, בית שמש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן