קהילת הייקים

הגולגולת הנורדית הטיפוסית / תמר ברכר

ארגון יוצאי מרכז אירופה

אימי תמר ברכר – (לוטי (שרלוטה) לבית נוסברג), נולדה בקמניץ גרמניה. אביה אוזיאס נוסברג, היה בעליו של מפעל לייצור לגרביים. היא עלתה עם הוריה בגיל 16 לארץ בשנת 1936 .

היא הייתה אישה חכמה, אינטליגנטית, שרמנטית, בעלת קסם אישי יוצא דופן. בכל מקום ובכל מפגש חברתי, הייתה הרוח החיה ומרכז תשומת הלב, וזאת בזכות חוש ההומור הנפלא שלה, האישיות הזוהרת, ולא מעט גם בזכות יופייה והופעתה המרשימה והמטופחת.

היא פרסמה בקביעות אחת לשבוע בימי שישי, מדור בעתון הגרמני המקומי "חדשות ישראל". על פי רוב היו אלה סיפורים הומוריסטים קצרים, שהקוראים ציפו להם בקוצר רוח, מכיוון שביטאו את מה שהם חשו וחוו.

חלק מסיפורים אלה נכללו בספר שיצא לאור בשנת 1993, בשם "Hallo….hier Tel-Aviv!". מרבית הסיפורים נכתבו בין השנים 1980 – 1993. היא נפטרה בתל-אביב, בינואר 1995 בגיל 75.

הגולגולת הנורדית הטיפוסית

לפני שנים רבות…  בשנת – 1933 בביה"ס היסודי לבנות. בספסל האחרון של אחת הכיתות ישבה ילדה צעירה, עם שער בלונדי בהיר ומראה ארי, ממנה התעלמו לחלוטין הן מוריה והן חברותיה לכיתה.

בשנת 1926 הובילה אותה אימה לביה"ס לראשונה עם שקית ממתקים. היא הייתה ילדה חברותית, ערנית ומקובלת על כולם. עם זאת, היא הייתה "נשאית" של שם משפחה יהודי, והייתה בת למשפחה יהודית מוכרת.

כאשר חברותיה ללימודים הצטרפו במסות מבהילות ל- Bund Deutscher Mädel (* במסגרת ה"היטלר יוגנד"), הן הגיעו לביה"ס לבושות במדי התנועה ההיטלראית ולהתעלם ממנה. מחנך הכיתה ניסה בתחילה אמנם מעט לגונן עליה.

יום בהיר אחד הוא שאל אותה, אם היא יהודיה, על כך היא השיבה בגאווה "כן".

"אמיתית – משני הצדדים?" שאל המורה, גם על כך היא השיבה כמובן בחיוב.

אם כך, אמר הוא, אין ספק שבעת מסעי הצלב איזה ארי תרם את תרומתו להשבחת הגזע של משפחתכם. הקטנה לא הבינה למה בדיוק הוא התכוון, אבל בעת ארוחת הצהריים המשפחתית, עורר ציטוט דברי המורה גלי צחוק.

אז עדיין לא לקחו ברצינות את דברי האדון שיקלגרובר (*שם משפחתו של אביו של היטלר). מספר חודשים לאחר מכן, החלו להתגבש במוחו החולני של הימלר תאוריות הגזע, עדיין בארגון "חובבני" למדי- והחלו מדידות גולגולות התלמידים בבתי הספר.

יום אחד הופיעה בכיתתה, ללא הודעה מוקדמת, ולהפתעת המחנך, משלחת בת חמישה נציגים. הילדים התבקשו, ללא ציון שמם לגשת קדימה לצורך ביצוע מדידות גולגולותיהם – מהצד (בפרופיל), מאחור ומלפנים, המרחק בין תנוכי האוזניים לקצה האף. הכל תועד כמובן בצורה יסודית ומסודרת.

לאחר השלמת המדידות של כל התלמידות, התקיימה התייעצות ונערכה השוואת תוצאות ע"י חברי המשלחת וראש המשלחת אמר כי הבלונדינית הקטנה מאחור מתבקשת לבוא לקדמת הכיתה. בחשש התקדמה הקטנה כשליבה פועם במהירות לעברו, ולתדהמת כולם, הכריז כי המידות שלה נמצאו כמידות האולטימטיביות והאופייניות ביותר של הגולגולת הנורדית והגזע הארי הטהור מכל הבנות בכיתה.

בעקבות ההכרזה השתררה דומיה לא נוחה – המחנך נעלם זמן קצר לאחר מכן, ומה עלה בגורלה של המשלחת לאחר מכן גם אינו ברור. הפעם המשפחה כבר לא הגיבה בצחוק, כאשר הם שמעו מה שארע, החליטו שהגיעה העת לתכנן את הגירתם. הילדה הבלונדינית, עם הגולגולת הנורדית הפכה לנרדפת על ידי חברותיה לשעבר.

בהפגנתיות היא החלה לענוד שרשרת עם תליון מגן דוד. היא עונדת אותה גם כיום בישראל – ושמה תמר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן