קהילת הייקים

הרצל / שלמה אבינרי

ארגון יוצאי מרכז אירופה

מי היה הרצל האמיתי?

מאת: מנחם רגב

אין לך מקום בישראל המכבד את עצמו ואת תושביו, שאין בו רחוב או שדרות על שמו של בנימין זאב הרצל. על שמו נקראה עיר שלמה ושמה הרצלייה. ואף על פי כן, למרות האזכורים במחקרים באקדמיה, דומה ששמו, ובעיקר מורשתו הציונית והליברלית, הולכים ונשכחים בציבור ובמערכת החינוכית. ואולי זו דרכו של עולם? אבל דווקא בשנים אלה, שבהן נוצרות מחלוקות רבות בתחומים שונים, חסרה איזו דמות מאחדת שחלמה על חברה ישראלית מתוקנת.

פרופסור שלמה אבינרי וויתר בהכרה על תיאור מוצאו של הרצל, וחיי המשפחה האומללים שלו, והתרכז בהכרת התנאים ההיסטוריים והחברתיים ששימשו רקע לפועלו. הספר מנסה להתחקות בעיקר על דרכו הרעיונית וההגותית של הרצל, על לבטיו, על חיפושי הדרך שלו, על הישגיו, על טעויותיו ותהיותיו, על דרך החתחתים שבמהלכה עוצבה דמותו כמנהיגה של תנועה, על כל מה שהביא לכך שבסוף חייו הפכה הציונות למושג רווח לא רק בפיהם של יהודים רבים, תומכים ומתנגדים, אלא גם נחרטה בתודעת מדינאיה של אירופה.

זו אינה ביוגרפיה, והיא מסתמכת לכן בקריאה ביקורתית של יומניו. מומלץ אפוא למי מן הקוראים שקראו כבר את אחת הביוגרפיות של הרצל, להשלים את קריאתו בעיון בספרו של אבינרי כדי ללמוד על הרקע והתקופה.

פרקי הספר הם תשעה: ירושוליים (כך!); שיברה של האמנציפציה, משברה של אירופה; בודפשט -וינה – פריז; בין רומן ספרותי למעשה פוליטי; מ"שאלת היהודים" ל"מדינת היהודים": חידוש הפרהסיה היהודית; האספה המכוננת: קונגרס באזל; "אלטנוילנד": תכנית פעולה, לא אגדה; אל-עריש -קישינב – אוגנדה : בין פאטה-מורגנה לאכזריותה של המציאות; לקראת הסוף: בין רומא לירושלים.

אבינרי מסכים עם הביקורת הספרותית, אבל "עם זאת, הקורא המתגבר על כל אלה (הפגמים ) מגיע לתכנית פוליטית מקיפה ורבת מעוף שמעטות כמוה בספרות הציונית ואף בהגותן של תנועות פוליטיות אחרות בעולם. אין גם הרבה תנועות לאומיות שהולידו מסמך ברמה דומה ובאופק אינטלקטואלי כה מרשים." גישתו של הרצל ליהדות ולמדע המדינה באה לידי ביטוי בחזונו ובאידיאלים שלו. ממרחק השנים, למרות הנאיביות המסוימת מאוד של מחבר “אלטנוילנד” -כמה טוב היה לכולנו כיום אילו התגשמו כמה מרעיונותיו! אלא שאל אוטופיסט שהיה גם איש מעשי מאוד, אין לבוא בטענות. סיפרו של שלמה אבינרי, “הרצל”, מומלץ מאוד, למי שמחפש את שורשי הציונות האמיתית.

שלמה אבינרי, הרצל, מרכז שזר, 221 עמ', ירושלים, 2007

מתוך ה- MB יקינתון – פברואר 2008, שבט תשס"ח, גיליון מס' 222

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן