ביקור רשמי בברלין: ארגון יוצאי מרכז אירופה מעמיק את שיתופי הפעולה עם גרמניה.
לצפייה בתמונות מהביקור לחצו כאן
במהלך חודש דצמבר, בין התאריכים 7-11.12.2025, יצאה משלחת רשמית של ארגון יוצאי מרכז אירופה לביקור עבודה בברלין, בהזמנת Stiftung Verbundenheit mit den Deutschen im Ausland, ובהמשך ישיר לשיתוף פעולה מתמשך בין שני הארגונים. הביקור נועד לחזק את הקשרים התרבותיים, החברתיים והקהילתיים בין הקהילה הייקית בישראל לבין מוסדות וגורמים מרכזיים בגרמניה.
את הארגון ייצגו דבורה הברפלד – יו"ר נשיאות הארגון, ליאורה שוהם-פיטרס – מנכ"לית הארגון, פרופ’ יורם דנציגר – שופט בית המשפט העליון בדימוס ורעייתו רונית, יסמין מגל – מלגאית הארגון שנה שנייה, בשנה החמישית ללימודי רפואה בירושלים, ליהי לוי – מלגאית הארגון לשעבר, בוגרת בצלאל ועובדת בספרייה הלאומית.

היום הראשון – 7.12.2025
מיד לאחר הנחיתה קיימו נציגי הארגון פגישה עם השרה הפדרלית קארין פריין, שרת החינוך, המשפחה, הקשישים, הנשים והנוער. השרה הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה עם ארגון יוצאי מרכז אירופה והקהילה הייקית בישראל, וציינה כי יחד עם תמיכת הבונדסטאג הגרמני ניתן לבנות גשר תרבותי וחברתי משמעותי, שיאפשר שיתופי פעולה עתידיים בין ישראל לגרמניה.

היום השני – 8.12.2025
היום השני לביקור היה גדוש במפגשים משמעותיים. הבוקר נפתח בפגישה עם נירית ביאלר, מומחית לשיתופי פעולה בתחומי רכש וביטחון בין ישראל לגרמניה ומייסדת פלטפורמה לדיאלוג תרבותי ישראלי בברלין, ועם גילי (גלעד) מאי, מנכ"ל IAI אירופה ולשעבר ראש מטה ראש הממשלה. השניים שיתפו את חברי המשלחת בחוויית החיים בברלין כישראלים והצביעו על הפער בין עמדות הממשל הגרמני לבין תחושות הציבור “ברחוב”.
בהמשך התקיימה פגישה עם Volker Beck חבר בונדסטאג לשעבר, נשיא האגודה הגרמנית–ישראלית (DIG) ותומך בולט במדינת ישראל. בק שיתף בהתמודדות האישית שלו במאבק באנטישמיות והדגיש באמירה נוקבת" : ישראל קיימת! צריך לתמוך בה, לא בזכות קיומה”.
המשלחת המשיכה לשגרירות ישראל בברלין, שם נפגשה עם סגן השגריר, גיא גלעדי, אשר סקר את האתגרים המדיניים מתחילת המלחמה, את העלייה באנטישמיות ואת המאמצים הדיפלומטיים הנעשים מול גורמי ממשל ותקשורת.
במהלך היום התקיימה גם פגישה עם Markus Preiß, (מרכוס פרייס) מהעיתונאים הפוליטיים המשפיעים בגרמניה מטעם. ARD הדיון עסק באופן סיקור ישראל בתקשורת הגרמנית ובחשיבות העמקת המפגשים בין ישראלים לגרמנים לשיפור דעת הקהל בשתי המדינות.
את היום חתמנו בסמינר בקרן Bertelsmann Stiftung בהובלת Stephan Vopel, (שטפן וופל) שעסק בחברה הגרמנית ובשיתופי פעולה בין גרמניה לישראל, וכן בהרצאה מעוררת מחשבה של פרופ’ יורם דנציגר בנושא הרפורמה המשפטית בישראל. היום הסתיים בחוויה קולינרית במסעדת Kanaan שמהווה מודל לשותפות יהודית–ערבית ולקירוב לבבות.

היום השלישי – 9.12.2025
היום השלישי בביקור הוקדש למפגש עם ד"ר פליקס קליין ( Dr. Felix Klein) , הנציב הפדרלי למאבק באנטישמיות, שהציג תמונת מצב מדאיגה על העלייה באירועים אנטישמיים מאז ה- 7.10 והקשיים עמם מתמודדות הקהילות היהודיות בגרמניה.
בהמשך התקיים סיור בבונדסטאג והוסבר בביקור על תהליכי קבלת החלטות, באתגרים הפוליטיים ובקשר בין מוסדות דמוקרטיים למאבק באנטישמיות. אחר הצהריים ביקרה המשלחת באנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו ובמוזיאון השואה, חוויה מטלטלת אך הכרחית, שיצרה רגע של חיבור עמוק לעבר ולעיצוב יחסי ישראל-גרמניה בהווה.

היום הרביעי – 10.12.2025
היום הרביעי לביקור התקיים בסימן פגישות במשרד הפנים הפדרלי (BMI) . בפגישה עם מר פבריקיוס, (Mr. Fabricius) נציב ממשלת גרמניה לענייני מיעוטים לאומיים, נדונו דרכים לחיזוק הקשרים בין הארגון לקהילה הייקית לבין מוסדות השלטון בגרמניה. בפגישות נוספות עם בכירי המשרד עלו רעיונות מעשיים לפעילויות משותפות, אשר יוצגו בקרוב לחברי הקהילה.
בהמשך נפגשה המשלחת עם הגב’ הילדגארד מילר, נשיאת איגוד תעשיית הרכב הגרמני וסגנית נשיאת איגוד הסחר הגרמני-ישראלי. השיחה עסקה בהזדמנויות כלכליות, טכנולוגיות ותעשייתיות, ובאופן שבו קשרים כלכליים יכולים לשמש גשר בין קהילות וחברות.

היום האחרון – 11.12.2025
היום האחרון הוקדש לתכנון המשך שיתוף הפעולה בין הארגונים ולחיזוק הקשר של הקהילה הייקית בישראל לתרבות הגרמנית. את הביקור חתמנו בסיור בבית ועידת ואנזה ובווילה ליברמן, אתרים הממחישים בעוצמה את הדיסוננס שבין תרבות, יופי וזיכרון היסטורי כואב.
כמו יקים אמיתיים, אנו מבקשים להודות לכל מי שאירח אותנו ותרם להצלחת הביקור, ובראש ובראשונה לצוות Stiftung Verbundenheit mit den Deutschen im Ausland, וכן לחברי המשלחת שייצגו את הארגון בכבוד ופעלו לקידום הקהילה והדור הצעיר.
מכאן אנו ממשיכים בעשייה למען קהילת הייקים בישראל, בשימור המורשת, בהעמקת הקשרים עם גרמניה ובהובלת יוזמות חדשות לדור ההמשך.
