קהילת הייקים

נעורים בגרמניה – קיץ 1935 / אוה ריזה

ארגון יוצאי מרכז אירופה

זה אירע בגרמניה, בקיץ 1935. יהודי ברלין עדיין הרגישו די חופשיים לטייל בתוך גרמניה. בעלי, קורט ריזה, היה אז בן 15 וחבר בתנועת "השומר הצעיר". הוא, יחד עם עוד שישה חברים מקבוצתו ועם המדריך שלהם שהיה אז בן 21, יצאו לטיול רכובים על אופניים, מברלין דרומה, מעיר לעיר, לאורך החלק המזרחי של גרמניה. כאשר הגיעו לעיר חם (CHAM) חיפשו מקום לינה אצל משפחות יהודיות. המשטרה המקומית עקבה אחריהם ולקחה אותם לכלא.

את הבנים כלאו יחד בתא אחד, ואת המדריך בתא אחר. הם נשארו בכלא כל הלילה וכל היום למחרת, מבלי שאף אחד ידבר אליהם. לנערים לא היה מושג למה נעצרו, מה יעלה בגורלם ומתי הסיוט יגמר. כאשר קורט עזב את בית הוריו כדי להצטרף לטיול, ביקשה אימו שיטלפן אליה כל יום לספר איפה הם נמצאים (בכל זאת הימים לא היו ימים רגילים בשנת 1935). קורט אכן התקשר כל יום הביתה. כשפתאום ערב אחד הוא לא צילצל, הבינה אימו שכנראה משהו קרה ופנתה מיד לקהילה היהודית שהצליחה לשחרר אותם. ואכן, המשטרה שיחררה אותם בלי הסברים ושלחה אותם לדרכם. והבנים – כדרך הנוער, המשיכו בטיול.

הרבה שנים אחרי המקרה הזה, כשהיינו נשואים כבר שנים רבות, היינו בגרמניה וסיקרן את בעלי לראות שוב את העיר בה ישב בכלא כשהיה צעיר. נסענו לעיר חם (CHAM). בנין המשטרה עמד עדיין באותו מקום. נכנסנו ושאלנו אם עדיין יש להם מסמכים משנת 1935. להם לא היו, אבל אמרו שכל התיקים משנת 1935 נמצאים בעיר רגנסבורג REGENSBURG שבקרבת מקום ואם נשלם 10.00 DM הם ישלחו לנו כל חומר שנבקש.

וכך אכן היה. קיבלנו את כל המסמכים שמתארים את המעצר עם השמות והגילאים של כולם. במסמכים אלה גם נתברר שמעצר הקבוצה היה טעות ושהתכוונו לאסור קבוצה אחרת, לא של בחורים יהודים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן