חדשות הארגון

עצרת הזיכרון לציון 83 שנים לפוגרום ליל הבדולח

מערכת חדשות ארגון יוצאי מרכז אירופה

תיעוד וזיכרוןעצרת הזיכרון לציון 83 שנים לפוגרום 'ליל הבדולח' (פוגרום נובמבר 1938) ביוזמת הארגון התקיימה ביום שלישי 9.11.2021 באנו- מוזיאון העם היהודי, בהשתתפות עד פוגרום נובמבר 1938, מר שאול שפילמן, קונסול ושגרירת גרמניה בישראל, חברי/ות הארגון מרחבי הארץ, פעילים, מתנדבים, חברי הנשיאות והקהל הרחב.

ביום שלישי, 9 בנובמבר 2021, ערך ארגון יוצאי מרכז אירופה אזכרה שנתית ויום עיון לציון 83 שנה לפוגרום "ליל הבדולח" (פוגרום נובמבר 1938) ב"אנו" מוזיאון העם היהודי בתל אביב. האירוע נפתח בדברי יו"ר הנשיאות הארגון דבורה הברפלד ולאחריה נאמו מתנדבי אות הכפרה והשלום ושגרירת גרמניה ד"ר סוזנה ואזום ריינר, אשר נשאה  דברים בשם שגרירות גרמניה בישראל. את האירוע הנחה בני הנדל ובמרכזו נערך טקס זיכרון שכלל עדות אישית מפי עד פוגרום נובמבר 1938 מר שאול שפילמן אשר חלק עם הקהל את סיפורו האישי והדליק נר לזכר הקורבנות. מר שפילמן יליד וינה, היה בן 7 בלילה הנורא ההוא בו ראה מבעד לחלון ביתו את השמיים אדומים מלהבות עת נשרפו ע"י הנאצים בתי הכנסת בעירו ושמע זעקותיהם של היהודים שנשלחו למחנה הריכוז בדכאו. ביתם של סבו ודודו נשרפו והם הפכו לפליטים. לילה זה היה האזהרה הבולטת על שעתיד לבוא על יהדות אוסטריה והיהודים בכלל. עוד בטקס: תפילת אל מלא רחמים, קדיש, ונוסח מיוחד של יזכור אשר חיבר חבר הארגון אברהם פרנק ז"ל, אותו קוראים מדי שנה.

בהמשך נערך יום עיון שעסק הפעם בדרכים וביטויים לתיעוד חזותי של זיכרון השואה על מורכבותם, תוך הצגת ז'אנרים שונים. פרופ' גלית נגה-בנאי, מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית נתנה הרצאה על אנדרטאות לבתי כנסת בגרמניה שכותרתה "אבן מקיר תזעק וקו מתאר יעננה". רבקה אדרת מנהלת מדור הקולנוע ב"אנו" הציגה את הסרט  "אבל המולדת היא כאן" אשר הופק ע"י המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית, מרכז מורשת היקים. העיתונאית חן ליברמן הנחתה פאנל בנושא "שימור זיכרון השואה באמצעים חזותיים" בהשתתפות: ד"ר מיכל סדן שסיפרה דות קעקועים ושואה, יובל גדרון, יוצר הסרט "אצל יקים זה יותר קשה" ואחותו הסופרת הדס ליבוביץ מחברת ספר הילדים "מטאטאים רוקדים בחורף" שסיפרו על ביטויי יצירה של דור ההמשך והאוצרת רותי אופק שהציגה יצירותיהם של האמנים עליזה שק, חיים מאור ונפתלי בזם ועל. את הליווי המוסיקלי לכנס העניק הזמר והיוצר נתן סלור.

דבורה הברפלד, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה: "מדי שנה אנו מצווים להזכיר את קרבנות הפוגרום הנורא שהתחולל בלילה שבין ה 9-10 בנובמבר 1938 כנגד היהודים ברחבי גרמניה ואוסטריה. אל לנו לטעות בשם "ליל הבדולח" שהוא ביטוי שטבע המשטר הנאצי ובכך השיג אפקט של המעטה של אותו אירוע, אותו אפקט שבגרמניה של היום מבקשים לסלקו. בלילה זה המון משולהב היכה ורצח יהודים, הצית מאות בתי כנסת, ובתי עסק וחילל קברים יהודיים. פוגרום "ליל הבדולח" הידוע גם כפוגרום נובמבר 1938, היווה שלב קיצוני ברדיפת יהודים ואולי אף סימן את ראשיתה של שואת העם היהודי שהיא מעבר לכל בינת אנוש. ארגון יוצאי מרכז אירופה לקח על עצמו לקיים מדי שנה עצרת זיכרון זו על מנת להנכיח את הנושא לציבור הישראלי, תוך עידוד שיח ומחשבה ביקורתית למען דורות ההמשך ותוך לימוד לקחי העבר"

טל קדמי וינברום, מנכ"לית ארגון יוצאי מרכז אירופה: "ארגון יוצאי מרכז אירופה המציין בשנה הבאה 90 שנה לקיומו ידע להשתנות לפי צו החברה והשעה ולסייע גם בזמני שגרה וגם בתקופות משבר לחבריו. האירוע לציון פוגרום ליל הבדולח מאפשר לנו לדון בנושא בעל חשיבות עליונה תוך רצון לקרב ולחבר גם את בני/ות הדור הבא".

מוזמנים להעלות את זיכרונותיכם בקבוצת הפייסבוק Hoppe Hoppe Reiter – צאצאי ייקים צעירים למען שימור מורשת הייקים

צילום: אלישע אבן טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן