קהילת הייקים

אביגדור מרגלית

מאת: איוי מרגלית

ויליאם מרגוליס, לימים אביגדור מרגלית, נולד בפלאון שבגרמניה ב-19/3/1919, בן בכור להוריו יוסף ומרתה. היו לו שני אחים – לאו, יליד 1922, והייני, יליד 1927. המשפחה התגוררה בלייפציג בבית שרכש יוסף ברחוב נורדפלאץ (Nordplatz) 3. ליוסף היה בית חרושת לפרוות ומרתה הייתה עקרת בית.

כשויליאם סיים בית ספר תיכון, עזב לצ'כיה, לחבל הסודטים, כדי להמשיך ללמוד הנדסה בטכניון שם. עוד בגרמניה היה חבר בית"ר והצטרף לגדוד בית"ר בצ'כיה, שם הכיר את אמיל פלטין, מפקד הגדוד, שארגן את האוניה "סקריה" ליציאה של חברי בית"ר מצ'כיה לנמל סולינה ברומניה ומשם לפלשתינה. האוניה יצאה לפלשתינה בסוף 1938 ובפברואר 1940 הגיעה האוניה, כשעל סיפונה 2400 אנשים, לחיפה. הבריטים שלחו את הגברים למעצר במחנה צריפין ואת הנשים למחנה מעצר בעתלית. בת זוגו של ויליאם, פריצי, עלתה עימו מצ'כיה וגם היא הייתה בין הנשים שנשלחו לעתלית.

באוגוסט 1940 שוחררו העצורים ופריצי וויליאם נישאו בתל אביב ב-23 לאותו חודש.

הם רכשו דירה בדמי מפתח ברחוב פינסקר 57 בתל אביב, שם נולדה ביתם איוי ב-1942 ובנם משה (מיקי) ב-1950.

מיד לאחר נישואיו, ויליאם התגייס לאצ"ל ובמסגרת פעילותו השתתף בכיבוש יפו ועם קום המדינה התגייס לצה"ל. המספר האישי שלו – 99142, היווה תג זיהוי לשיוכו למחתרת האצ"ל.

בשנת 1954 עקרה המשפחה לשיכון משפחות בצריפין במטרה לשפר את תנאי הדיור שלהם.

ויליאם, שעיברת את שמו בצבא לאביגדור, שירת בחיל ההספקה, התקדם בסולם הדרגות עד לדרגת רב סרן, ובשנת 1959 הוצע לו על ידי איסר הראל להתגייס למוסד.

אכן, בנובמבר 1960, נשלח אביגדור למרוקו לסייע בהעלאת היהודים משם באופן בלתי לגאלי.

הוא נסע לשם בתור סוכן אופניים מהעיר קאסל, גרמניה בשם ארווין שוורץ. אשתו ובנם חיו באותן שנים בפריז ואביגדור היה מגיע לביקור אחת לכמה שבועות. בשנת 1962 חזרה המשפחה ארצה ועברה להתגורר באשדוד. אביגדור שימש בתפקידי ניהול שונים במפעלים בעיר.

אביגדור נפטר ב-14/5/1992 ממחלת הסרטן והוא בן 73. הוא נקבר בקיבוץ כפר מנחם כי ביקש שלא תהיה לו קבורה דתית. בטקס הלוויה השמענו את המנון בית"ר, מה שהסעיר מאד חלק מחברי הקיבוץ (המשתייך לתנועת השומר הצעיר) ועשה כותרות רבות בעיתונות.

לסיכום אצטט מה שכתבנו על מצבתו: "איש יפה ותכול עיניים, חבר האצ"ל, המוסד וקצין בצה"ל".

 

תגובה אחת

  1. שלום רב
    סיפורו של ויליאם מרגוליס מרתק
    יהוא התגורר כנראה בעיר ממנה באה משפחתי – רייפן באו משפחות רייפן ומשם ניספו (גם כן משפחותי) Bravmann Zeligfeld – plauen.
    אודה על יצירת קשר במייל
    Jreifen.ronen@gmail.com
    בתודה
    יהודית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן