קהילת הייקים

שלמה ברטלר

מאת: רחל ברטלר- מיכלובסקי

מהלך חיי שלמה ברטלר והתחנות בהן עבר בדרכו, משלבים את מיטב חזון הציונות, החלוציות והגשמתם.

שלמה נולד בשנת 1910 להוריו רבקה וליטמן ברטלר והלך לעולמו שבע ימים בגיל 98.

הוא גדל בבית דתי, מסורתי, ציוני ועם זאת שררו בבית הוריו גם הלכי רוח ההשכלה הכללית שרווחו באותה עת. שלמה ושתי אחיותיו, מינה ורות למדו בבתי ספר כלליים גרמניים. את רוח המסורת היהודית ספגו בביתם ומלימודי יהדות בקהילה היהודית בברלין.

אביו ליטמן ברטלר סיים לימודי רבנות בוינה והוסמך לרב. כמו כן, נמשך, התעניין ולמד מכאניקה עדינה, רכש ידע במקצוע והתמחה בתיקוני שעוני מגדל באירופה. עיקר הכנסתו של ליטמן היתה מניהול החשבונות וענייני אדמיניסטרציה של הקהילה היהודית בברלין ולעיתים שימש כחזן.

הוריו של שלמה, רבקה וליטמן ברטלר, אחותו הבכורה, מינה ובעלה אברהם סגל וכן קרובי משפחה אחרים, דודים, דודות ובני דודים נרצחו בשואה. אחותו הצעירה, רות פינקל ומרדכי (מרדוך) סגל, בנם של מינה ואברהם סגל, הצילו נפשם בזכות עלייתם לארץ ישראל במסגרת עליית הנוער.

בנעוריו, התעמל שלמה במסגרת אגודת הספורט "בר כוכבא" והתמחה בהתעמלות על מקבילית, סוס משוכות וכדור יד. כמו כן, היה פעיל בתנועת " מכבי צעיר", הדריך ולימד ערכי הציונות את בני הנוער בתנועה. בבחרותו, הצטרף לתנועת "החלוץ" והיה אחד מעוזריה של רחה פריאר, מייסדת עליית הנוער.

שלמה למד כלכלה, אך עקב גזירות השלטון הגרמני, נאלץ להפסיק לימודיו. לאחר מכן למד בבית הספר הגבוה לאומנות, "קונץ גברבה שולה", הצטיין בלימודי גרפיקה והחליט לעסוק במקצוע הדפוס. הוא היה פעיל בברלין במסגרת אגודת פועלי הדפוס, לקידום האינטרסים של חבריו לעבודה.

זמן מה עבד בברלין בדפוס יהודי, בו הדפיסו את התלמוד הבבלי, בתרגום מצורף בשפה הגרמנית. לאחר שנים וחיפושים רבים, מצא וקנה את כל ספרי התלמוד של אותה הוצאת ספרים.

ב 1933 הזדמן לעצרת בה נאם היטלר. מזועזע מהנאמר ומכל ההתרחשויות באותה האסיפה, החליט לעלות לארץ ישראל. בארץ ישראל, כיאה לחלוץ, עבד עם בואו בפרדסים ובבניין והמשיך פעילותו הספורטיבית בהפועל תל אביב. בארץ, הכיר את פרידה סלונימסקי שהיתה חברה פעילה בתנועת פועלי ציון שמאל, ונשא אותה לאישה, ואז פקד אותו אסון, אשתו פרידה ז"ל נפטרה בלידת בתם רחל.

לאחר האסון, על מנת להתאושש מעט, חזר לביקור בבית הוריו בגרמניה ומשם המשיך לטשרנוביץ', שם הכיר את בת דודתו חנה ורנר. לאחר כשנה התחתנו השניים. נאמן לחינוכו הציוני וההכרח לטפל בבתו רחל, החזירו אותו ואת חנה לארץ ישראל. בארץ, חזר לעסוק במקצוע הדפוס. בעבודתו, פגש את ח.נ ביאליק והתיידד עם שאול טשרניחובסקי.

בשנות הארבעים הראשונות, הקים עם שותפו מר אקשטיין בית דפוס ומשרד לקבלת עבודות דפוס והחל בפרסום עיתון קולנוע, נושא שהיה חידוש באותה עת. כמו כן, עסק בהוצאת חוברת מסחרית של כתובות עסקיות, בדומה ל"דפי זהב", אך במהרה חזר לעבודת הדפוס.

בשנת 1941 כאשר תל אביב הופצצה ע"י מטוסים איטלקיים, עבר שלמה עם המשפחה להתגורר בירושלים ושם עבד בדפוס פלסטיין פוסט. שלמה שהיה בהשקפתו החברתית סוציאליסט, (ראה פעולותיו בעבר בקרב פועלי הדפוס בברלין), החליט מתוך אידיאולוגיה, לעבוד בארגון קואופרטיבי, על מנת שלא ינוצל כפועל ולא יינצל אחרים. הוא הצטרף כחבר לדפוס קואופרטיבי "אחווה", שם עבד עד גיל 70.

שלמה ברטלר היה אחד מטובי עובדי הדפוס בישראל, ידע שפות רבות, התעניין בפיתוח הטכנולוגי של מקצוע הדפוס בעולם ורכש ספרות מקצועית בנושא מארצות שונות. כמו כן, הרבה לקרוא ספרות מדעית, אקטואלית ותורנית. אני זוכרת אותו תמיד מחזיק בידו וקורא ספר או כתב עת. ביתם של הוריי היה עמוס ספרי קודש וחול בשפות שונות.

פאן נוסף בחייו היה חברותו בארגון "ההגנה" והיה נעדר מהבית מפעם לפעם כדי להשתתף באימונים. אירוע מאותה עת, שלמהשהיה חבר ההגנה דמה במראהו החיצוני לאברהם שטרן מייסד הלח"י. באחד הימים נעצר שלמה על ידי הבריטים שחיפשו אתאברהם שטרן בחשד ששלמה הוא אברהם שטרן. הוא נכלא בקישלה בעיר העתיקה בירושלים וחנה נאלצה מידי יום ולהביא לו מזון. עקב המחסור בנשק בתחילת המלחמה נתנו בידו רימון יד להגנה ולהתקפה. כשפרצה מלחמת העצמאות, נלחם בירושלים הנצורה.

חלפו השנים ולהוריי שלמה וחנה, נולדו שלשה ילדים, אילנה, רבקה וליאור. שלמה פרנס את משפחתו בעמל ובכבוד, כשאמיחנה משמשת עזר כנגדו ושניהם היו מסורים בכל מאודם לכולנו.

מיום בואנו לירושלים לא עזבנו את העיר וזאת על אף הצעות מפתות שקיבל שלמה לעבור לתל אביב ולנהל את דפוס "הארץ" או להיות מנהל בדפוס הממשלתי בדפוס תל אביב. אבי נשאר עד יומו האחרון נאמן לירושלים.

לאחר פרישתו לגמלאות החל לעסוק בתחום חדש. הוא פעל במסגרת "אגודת ידידות ישראל גרמניה". הוריי ארחו בבית גרמנים ידידי ישראל. הוא סיפר והסביר להם את מהות היהדות ומדינת ישראל. בכך "הכשיר" שגרירי רצון טוב לישראל.

כגמלאי, הרבה לטייל עם רעייתו בארצות שונות. היה חבר פעיל בארגון עולי מרכז אירופה ובמועדון הגמלאים בקרית משה בירושלים. הוא הרצה מפעם לפעם, סיפר ומסר לחבריו בשני המועדונים מעט מהידע הרב שהיה אצור בו. התפלל בבית הכנסת "אהל יצחק" בשכונת קרית משה בירושלים והתמיד להגיע לתפילות בכל עת.

ברצוני לציין ששלמה ברטלר, פעל כאיש צעיר, פיזית ומנטלית גם בזקנתו המופלגת ועד ליומו האחרון. כחודשיים לפני פטירתו, השתתף בטיול של שלושה ימים ברמת הגולן. בשנה שעברה טייל בגרמניה והשנה תכנן טיול נוסף.

אבא היה אדם צנוע, עניו וישר. מעולם, לא הטריד ולא הפריע לאיש ואף פעם לא ביקש דבר לעצמו. כאב ושרד את מות שתי נשותיו, בתו רבקה'לה, נכדו אפי ומחלתו הקשה של בנו ליאור.

היה מוכשר מאוד בעל I.Q גבוה ביותר, איש ריאליסטי וראציונלי. אבא, פעלת רבות בימי חייך הארוכים, איש רב מעשים היית. מותך היה לדידינו בטרם עת.

כואבים ומבכים: ילדיך, נכדיך, ניניך, כל בני המשפחה וידידיך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן