קהילת הייקים

ד"ר ארנסט סטוק

מאת: ארגון יוצאי מרכז אירופה

ארנסט סטוק נולד בשנת 1924 בפרנקפורט.  הוא למד בפילנטרוופין בית הספר הנודע של הקהילה, עד סגירתו אחרי ליל הבדולח,  בנובמבר 1938 .

באותו לילה נשלח האב לבוכנוולד, והאם הצליחה לצרף את ארנסט עם אחותו הצעירה ממנו בארבע שנים ,לקינדרטרנספורט שעזב את פרנקפורט ב – 6 לדצמבר לכוון אלזס בצרפת.

בשטרסבורג ארנסט עבד כעוזר לצלם, עיסוק שהיה אהוב עליו מילדותו. עם פרוץ המלחמה מצאו שני הילדים מקלט אצל ידידי המשפחה באזור פריז.

ב -13 ליוני 1940 ,עם התקרב הצבא הגרמני לבירה , ברחו שניהם על אופניים דרומה .  אחרי שחצו את ספרד ופורטוגל הצליחו להסתתר כנוסעים סמויים על אחת האוניות האחרונות שעזבו את ליסבון לארה״ ב.

ארנסט  ניהל יומן שבו פרט את מאורעות היום באותה תקופה. היומן הוא חלק מספר שיצא לאור  בברלין בשם Jugend auf der Flucht (Metropol Verlag, 2004)

בניו יורק חיכתה להם אמם, שהגיעה לבדה לארה״ ב בעזרת קרוביה.  בינתיים הצליח האב לברוח להולנד ושרד שם את המלחמה במסתור אצל זוג נוצרים  .  ב – 1943 גויס ארנסט לצבא האמריקאי ואחרי טירונות קשה זכה לקבל את האזרחות האמריקאית.

בקיץ 1944 נחת ארנסט בנורמנדי ,  וב 1945 חזר לפרנקפורט כחייל אמריקאי.  עם תום המלחמה, קיבל רשות לחפש את אביו בהולנד , ומצא אותו באוטרכט בפגישה דרמתית שבה אביו בקושי הכיר אותו.

לאחר שחרורו מהצבא התקבל ארנסט לאוניברסיטת פרינסטון . שם התמקד בפוליטיקה ויחסים בינלאומיים. ארנסט סיים את לימודיו בהצטיינות יתרה , והמשיך את לימודיו באוניברסיטת קולומביה בבית ספר לעיתונות .

בתקופת לימודיו בפרינסטון התעמק בנושא הישראלי פלסטינאי , והשתכנע בצורך למדינה יהודית.

ב  1949 ביקר לראשונה בישראל ונשאר לעבוד כשנה כעורך חוץ בג׳רוזלם פוסט,(עדין אז  פלסטין פוסט)

לאחר שובו לארה״ ב עבד כעוזר למנכ׳ל מוסדות הלל, שם הכיר את אשתו לעתיד הישראלית , ברכה , שהגיעה לבקש מילגת לימודים.

ב 1952 היה ארנסט אחד מארבעה זוכים למילגת מחקר יוקרתית של קרן פורד .  המלגה איפשרה לזוג הטרי לשהות שנה בישראל.

המחקר שימש בסיס לעבודת הדוקטורט שלו בנושא יחסי ישראל וארה״ ב.

מ 1954 עבד ארנסט כיועץ  בארגון גג של הפדרציות היהודיות .

ב 1961 התמנה ארנסט לסגן נציג של המגבית המאוחדת   בירושלים , אחראי לדיווח על השימוש בתרומות של הגורמים המותרמים.

ב 1966 מונה ד״ ר סטוק לנהל את השלוחה של אוניברסיטת ברנדייס בירושלים,( מכון היאט) אליה באו סטודנטים אמריקאים כדי ללמוד מקרוב על חברה ופוליטיקה בארץ .  באותה תקופה לימד במחלקות למדעי המדינה באוניברסיטאות תל אביב ובר אילן.

ד״ ר סטוק פירסם שלושה ספרים על יחסי ישראל וארה״ ב.  ספר רביעי  עוסק בנושא יהודים וערבים בישראל. וספר חמישי מתמקד בקהילות היהודיות באירופה אחרי המלחמה  מבוסס על שהות בת שלוש שנים בפריז  כמנכ״ ל של הועד האירופאי של הקהילות היהודיות. (1979-1982)

לאחרונה פירסם  ספר זכרונות, "Tri- continental Jew" ( ״יהודי בשלוש יבשות״ )

כיום, ד״ ר סטוק גר עם רעייתו בבית ההורים ע״ש פנחס רוזן ברמת גן .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים נוספים:

Search
Generic filters
דילוג לתוכן