קהילת הייקים

"ליל הבדולח" שטוטגארט, גרמניה 9 נובמבר, 1938 / רות הרמן

ארגון יוצאי מרכז אירופה

"ליל הבדולח", שטוטגארט, גרמניה 9 נובמבר, 1938

עדותה של רות הרמן (שם נעורים: פורטגאנג Fortgang)
תרגום: דן אלדר

אבי ואחי גורשו שבועיים קודם לכן לפולין כחלק ממאמציו של היטלר להפטר מן היהודים, ראשית- מן היהודים הפולנים. לאחר שאבי גורש, בנו של בעל הבית שלי איים לרצוח אותנו. אזי עברנו להתגורר עם סבתי ברח' שלוסשטראסה מס.54 . בן דודי ואמו התגוררו אף הם עם סבתי משום שגם אביו גורש .

אבל ב-9 נובמבר, היינו רק אמי , דודתי ואני  בבית הסבתא. אני הלכתי לבית- הספר ומיד, במפנה הרחוב ראיתי ענוד עשן מתמר ושמעתי מכוניות כיבוי אש. כאשר התקרבתי ראיתי את בית הכנסת ובית הספר הסמוכים עולים באש. מכוניות הכיבוי הגנו על הבתים שסביב לרכוש היהודי אבל הם הניחו לבית הכנסת ולבית-הספר, להישרף. אז שמענו כי הסיבה לכך הייתה רצח השגריר הצרפתי בצרפת ע"י נער יהודי.

"ליל הבדולח", ארע באותו זמן. באזור הקניות היו חנויות הכל-בו. אבי היה רואה חשבון  בבית כל- בו בשטוטגרט. חלונות בית הכולבו הזה נופצו יחד עם חלונות בבתי מסחר אחרים בהם עבדו יהודים. אני הלכתי הביתה ולא ידעתי מה קרה עד ששמענו את הסיבה. בית הספר נסגר לפרק זמן מסוים ויותר מאוחר הותר לפתוח אותו מחדש. בית הכנסת לא נבנה מחדש עד לאחר המלחמה.

אנו חיינו בהיחבא ונאלצנו לחמוק לדירתנו כאשר היינו בטוחים שבנו של בעל הבית והשכנים לא נמצאו בסביבה.  נאלצתי לעבור ניתוח בגרוני, אבל בית-החולים לא קיבל יהודים כך שנאלצתי להעמיד פנים שאינני יהודייה . שתי נשים בחדר בו אושפזתי התמידו לשאול אותי מדוע אבי לא בא לבקרני. עזבתי בטרנספורט הילדים ב-23 אוגוסט, 1939 לאנגליה, שהייתה המדינה היחידה שפתחה את שעריה והסכימה לקלוט 10,000 ילדים.

על גירוש היהודים מגרמניה לפולין בסוף אוקטובר 1938  וגורל משפחתי משטוטגארט בכללם, ניתן לקרוא בספר מאת דן אלדר, "בין גרמניה לא"י, קורות משפחה אחת 1933-1940 " (2009)

תרגום: דן אלדר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן