יקה בלוג

עדן אבנת – טור אישי

מאת: עדן אבנת

פורסם ביקינתון גליון 314

 

אני עדן אבנת, ובגיליונות הקרובים של יקינתון אנסה לעניין אתכם במגוון נושאים הקשורים לאחד המקצועות הייקים המרתקים ביותר שיש, לעניות דעתי, מקצוע הרפואה.

אבל לפני שנתחיל, אספר קצת על עצמי, על הקשר שלי לרפואה ועל הקשר האישי שלי לגרמניה.

נתחיל בפרטים היבשים – אני בן 30, סטודנט לרפואה שנה ד’ באוניברסיטת תל אביב. סטודנט לתואר שני בבריאות  הציבור, חוקר במעבדה המשלבת גנטיקה, רפואה ומחשבים, ובנוסף לכל אלה, עובד בסטארט אפ רפואי שמטרתו להעניק
כלי עזר לרופא בעת אבחון מצבים רפואיים, בעזרת תשאול מקדים.

לפני לימודי הרפואה, למדתי מדעי המחשב ואף עבדתי מספר שנים בתחום זה, אך לי היה ברור שאני רוצה להיות רופא, ולכן עזבתי את תחום המחשבים והתמקדתי בעולם הרפואה.

בחירתי לעסוק ברפואה לא הייתה מקרית, וכאן בעצם הקשר האישי שלי לגרמניה.

סבא רבא שלי, אלפרד גרינבאום, עבד כרופא בראשטט, עיירה קטנה, שלווה וציורית, ביער השחור שבגרמניה. עם עליית הנאצים לשלטון וחקיקת חוקי הגזע בגרמניה, נמלטו אלפרד ומשפחתו לארץ ישראל. תחילה, השתקעה המשפחה בפתח תקווה ואלפרד עבד כרופא מחליף בעמק הירדן; ולאחר מכן, במחנות הצבא ברפיח, והיה מגיע הביתה לעתים רחוקות.

לאחר כמה שנים של עבודה במקומות שונים ורחוקים, קיבל אלפרד משרה כרופא במושב צופית, בפאתי כפר סבא, ולאחר זמן קצר, קיבל משרת רופא קבוע בעיר כפר סבא והיה אחד הרופאים הראשונים של העיר.

בנו, מיכאל, סבא שלי, חלם גם כן ללמוד רפואה. אך באותם ימים, לא הייתה עדיין פקולטה לרפואה בישראל ומי שחפץ ללמוד רפואה נאלץ לצאת ללימודים בארצות רחוקות. מיכאל יצא אפוא ללימודים באוניברסיטת שטרסבורג שבצרפת, שנמצאה בסמוך לראשטט שבגרמניה, שבה נולד. בשטרסבורג בילה סבי את שלוש השנים הראשונות של לימודיו.

בזמן ששקד על לימודיו בחו”ל, הוקמה במדינת ישראל הצעירה הפקולטה הראשונה לרפואה באוניברסיטה העברית שבירושלים. נציג מטעם הפקולטה פנה אל סטודנטים לרפואה מחוץ לישראל והודיע להם שיוכלו להמשיך את השנים הקליניות באוניברסיטה העברית. מיכאל שמח על ההזדמנות לחזור הביתה, וכך מצא את עצמו שוב במדינת ישראל, והפעם בירושלים.

מיכאל השלים את לימודי הרפואה ובחר להתמחות ברדיולוגיה. הוא כתב ופרסם מאמרים רפואיים ושאף תמיד למצוינות. לאחר סיום ההתמחות הוצע לו לצאת לתת-התמחות ברדיולוגיה לילדים בבית החולים לילדים בבוסטון, בארה”ב. כשהשלים את התמחותו, חזר לישראל ושב לעבוד בבית החולים בילינסון. הוא המשיך להתקדם מבחינה אישית ומקצועית, זכה להכרה אקדמית בזכות עבודות ומאמרים שפרסם בספרות העולמית ובהיותו בן 42 הוענקה לו דרגת פרופסור מאוניברסיטת תל אביב, כך שהיה הפרופסור הצעיר ביותר בפקולטה בתל אביב באותה עת.

בשנת 1974, הקים יחידת רנטגן לילדים, הראשונה מסוגה בישראל, ומונה למנהלה. יחידה זו היוותה מודל בהמשך להקמת מכון הדימות בבית החולים לילדים “שניידר” שאותו ניהל.

המשיכה לעולם הרפואה לא פסחה על אף דור, וגם דודי אייל למד רפואה בירושלים במסגרת העתודה האקדמית, וכיום מכהן כראש מחלקת אימונולוגיה לילדים בבית חולים לילדים חולים בטורונטו שבקנדה.

סבי, נפטר לפני כשנתיים; הוא היה יקה בכל רמ”ח אבריו – דייקן, מנומס, רציני וקפדן, אהב לישון שלאפשטונדה (Schlafstunde) כל יום, נהנה ממשחק השח מט, קרא והחכים בכל הזדמנות, אך מעל הכול, היה אהוב על כולם והיווה מודל חיקוי עבורי. ואכן אני הולך בדרכו, הן מקצועית והן ערכית וכך זכיתי להיות יקה צעיר בעצמי (או לפחות כך חברי טוענים).

ועד פה, על קצה המזלג הסיפור המשפחתי האישי שלי, הקשר שלי לקהילה והבחירה שלי ברפואה. בטורים הבאים אתמקד יותר בנושאים רפואיים, מקווה שתיהנו!

עדן

3 תגובות

  1. גאווה גדולה.
    גם בני דוקטורנט בפקולטה לרפואה בתל אביב.
    " הייקים החדשים" מדברים עברית….

  2. הי, בתור בת למשפחה יקית שמחה לשמוע עליך ועל משפחתך, גם אצלי יש כמה רופאים במשפחה כולל כלה חדשה שהיא שנה רביעית רפואה בבן גוריון, אשמח לקרוא עוד עדכונים שלך, עלה והצלח, נעמי מולכו טומשוף

  3. עדן שלום,
    סבי, פרופסור שמעון (זיגפריד) רוזנבאום, היה קצין רפואה במלחמת העולם הראשונה ואפילו עוטר בצלב הברזל. לאחר מכן ניהל את מחלקת הילדים בלייפציג וניקרא בגרמניה ״מציל הילדים״. לפיכך חשב שחוקי הנאצים יפסחו עליו. אך לא כך היה: לפי יומני סבתי, לילה אחד, כמה מכוניות שרד שחורות הופיעו בפתח ביתם. הגסטאפו ציווה עליו לחתום שהוא מתפטר מתפקידו. סבי שהיה תמיד אדם מאד אמיץ סרב לחתום, אבל כמובן שמישרתו נילקחה ממנו. שבועות אחדים לאחר מכן הוא שלח את סבתי ושני ילדיהם הקטנים (הבכור היה אבי) לפלשתינה והוא עצמו נמלט חודשים אחדים לאחר מכן.
    בארץ הוזמן להיות רופא, חוקר ומרצה בהדסה ירושלים, אך לא יכול היה להיתפשר עם מושגי הרפואה אז ששלטו בהדסה, ובעיקר הרגלי הניקיון והסדר. לפיכך הוא וכמה מחבריו הקימו את בית החולים הפרטי אסותא שהיה בזמנו ברחוב ארבע ארצות בתל-אביב, בו לאחר שנים נולדנו, כל ארבעת נכדיו.
    סבא קיבל את פרס פרצלזיוס בגרמניה. בנאום הקבלה דיבר באנגלית ואמר שהוא מקבל את הפרס בשם כל הרופאים היהודים שהוכחדו בשואה. סבא היה אדם מופלא, מבריק, קשה, ישר, ממוקד, אינטליגנטי להפליא ועם ידע חובק עולמות. יהודי מפרוסיה, מה עוד נחוץ כדי להבין את אופיו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן