חדשות הארגון

גנים של זיכרון

מערכת חדשות ארגון יוצאי מרכז אירופה

ארגון השרבר-יוגנד הוא ארגון נוער פדרלי גרמני. ראשיתו של הארגון בפעילותו של רופא אורתופד, דניאל שרבר שחי במחצית הראשונה של המאה התשע עשרה. הוא ביקש לקרב את האדם העירוני לחקלאות ולעודד פעילות  גופנית בתקופה של עיור גובר.

מטרת הארגון היתה להקים גנים ולפתח שטחי פעילות ומשחק שבהם יבלו וישחקו ילדיהם של עובדי מפעלים ומכרות. בה בעת הקנה הארגון להורים ידע ומיומנויות הוריות וחינוכיות בסיסיות. בחלוף השנים, הוקמו אינספור גנים קהילתיים בפאתי הערים הגדולות ובתוכן. יש מי שמכירים את גינות הנופש הקטנות האלה כשרברגרטן.
בשנת 1934 הוצא ארגון השרבריוגנד אל מחוץ לחוק בהיותו חלק מתנועת הנוער העובד שנחשדה כחתרנית. עם זאת, נמשכה העבודה עם ילדים ונוער בשטחי הגינות עד לשנת 1945. הפעילויות אורגנו על ידי אנשים צעירים  שפעלו תחת דגל ההיטלר יוגנד, ומטרתן היתה גידול מזון.

זהו פן אחד של הגנים הקהילתיים בגרמניה בין השנים 1933 ו- 1945. סיפורו של הבדרן הגרמני לימים נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, הנס רוזנטל, הוא פן אחר של אותה מציאות בגנים הקהילתיים.  בעזרתן של שלוש נשים מברלין מצא רוזנטל מקלט בקהילת הגנים הקטנים Dreieinigkeit ברובע ליכטנברג בברלין, בין מרץ 1943 לאפריל 1945. כך חמק מידיו של הממשל הנאצי. רוזנטל כנראה אינו היחיד שמצא מקלט בקהילות הגינות הקטנות. לצערנו, לא זה היה גורלם של רבים אחרים.

בספרו של הנס פאלאדה "לבד בברלין" יוצא השליח לחלק עלונים מחתרתיים ברחבי ברלין ממקום מחבואו  בשרברגרטן, אחד מן הגנים הקטנים. ארגון הדוייטשה שרבריוגנד מחפש עדים ומסמכים לפרוייקט ״גנים של זיכרון – הדוייטשה שרבריוגנד בשנים 1933-1945 – לזכור, להנציח, לפעול."

מטרת הפרוייקט ״גנים של זיכרון״ היא להתחקות אחר הסיפורים האישיים והפחות מוכרים בעברן של קהילות הגנים הקטנים ושל ארגון השרבריוגנד ולהאיר עליהם.  המטרה אינה רק לתעד סיפורים אישיים אלא גם לנטוע גן זיכרון ממש, גן שיהפוך להיות מרכז פעילות להנצחת ארגון השרבריוגנד ותנועת הקליין-גרטן ושאליו יגיעו בני נוער וצעירים מגרמניה ומאירופה.

ארגון השרבריוגנד מחפש עדים, חברים, וכל מי שהיה קשור לקהילות הגנים הקטנים, כמו גם ראיונות, מכתבים, תמונות, שרבוטים – כל מסמך, ולו  הקטן ביותר – כל אלה יעזרו לנו, לנסות ולצייר תמונה מלאה יותר של אירועי אותן שנים, כדי לשמר את העבר לדורות הבאים. 

בכל עניין הקשור לפרוייקט – נשמח מאוד אם תיצרו קשר עם ארגון יוצאי מרכז אירופה במייל: info@irgun-jeckes.org

תוכלו גם לשלוח אי-מייל ישירות לאחראי על הפרוייקט בארגון הדוייטשה שרבריוגנד: אריק רוזה erik.rose@deutsche-schreberjugend.de   

מוזמנים לבקר באתר הפרויקט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן