מרכז מורשת הייקים

מרכז מורשת הייקים

בשנת 2022 נחתם הסכם במימון ממשלת גרמניה להעתקת מרכז מורשת הייקים למוזיאון הכט אשר בקמפוס אוניברסיטת חיפה.

הדמיית המוזיאון החדש:

שקופית קודמת
שקופית הבאה

היסטוריה:

המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית, מרכז מורשת הייקים – מספר את סיפור עברה המפואר של היהדות דוברת הגרמנית בארצות מרכז אירופה עד ימי מלחמת העולם השנייה. כמו כן, מציג המוזיאון בהרחבה את פועלם של היהודים היקים בארץ ישראל בתחומים רבים, ואת השפעתם על צביונה המערבי של מדינת ישראל.

המוזיאון נוסד על-ידי ישראל שילוני ז"ל בבניין עיריית נהריה בשנת 1968, ועבר לגן התעשייה תפן בשנת 1991. בשנת 2004 נחתם חוזה שותפות בין הנהלת המוזיאון להנהלת ארגון יוצאי מרכז אירופה, ושנה לאחר מכן נחנך המוזיאון החדש. 

התצוגה במוזיאון חולקה על-פי נושאים, והוקרנו בו מצגות אינטראקטיביות בנושאים: תעשייה ומסחר, אדריכלות, רפואה, משפט, התיישבות, חינוך ואמנויות הבמה, שהוכנו בעקבות תחקירים מעמיקים של מומחים. המצגות פרסו לעיני הצופים בשפה חזותית, בהירה ומרתקת ובאמצעות תצלומים אותנטיים וסרטונים, את תרומת יהדות מרכז אירופה בתחומים אלה.

בארכיון המוזיאון נשמרו תעודות, מכתבים, תצלומים וחפצים רבים. כל אלה נתרמו במטרה לשמרם ולאפשר מחקר על-ידי חוקרים מישראל ומחוצה לה על היהדות דוברת הגרמנית.

בספריית המוזיאון יש כ-5,000 כותרים, רובם בגרמנית, המשרטטים תמונה מקיפה של הפעילות הספרותית, בפרוזה ובשירה, ושל המחקר המדעי של יהודי מרכז אירופה.

במוזיאון הוקרנו לפי הזמנה, סרטים שהופקו במיוחד על-ידי המוזיאון הפתוח, המתעדים את פועלם של הייקים.

באולם התערוכות הוצגה תערוכתו של אמן התחריט הרמן שטרוק (1876 – 1944), יליד ברלין, המתמקדת בפועלו האמנותי בשנות חייו בחיפה. בתערוכה חומרים מתוך עזבונו האישי של האמן,שנתרמו למוזיאון באדיבות מיכאל ברנשטיין.

Search
Generic filters
דילוג לתוכן