חדשות הארגון

מרכז מורשת היקים מחפש בית

מערכת חדשות ארגון יוצאי מרכז אירופה

דו"ח מצב לחברי.ות הקהילה על המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית – בתפן

לחברי.ות קהילת הייקים,

לאחרונה פנו אלינו מספר חברי ארגון/קהילה, עמיתים ואנשי מקצוע מהארץ ומהעולם – והביעו את דאגתם לגבי עתידו של המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית – מוזיאון היקיים. לכך, נוסף גם השיח הער המתקיים לאחרונה ברשתות החברתיות שבו חברים.ות מביעים דאגתם ושואלים כיצד ניתן לסייע – דבר המעודד ותומך בנו העושים במלאכה. מכאן אנו למדים שהנושא חשוב ועקרוני לרבים וזה המקום לעדכן /לשתף היכן אנו עומדים.

לפני מספר חודשים התבשרנו שמשפחת ורטהיימר, החליטה, לסגור את המוזיאון על אוצרותיו – כולל את מחלקת החינוך שלו וכן את הארכיון המפואר שלו.

ארגון הייקים המייצג את הקהילה הייקית והיה שותף לפיתוח המוזיאון, רואה בו את אחד הכלים המרכזיים לשימור ולהנחלת המורשת הייקית לחברה הישראלית. לפיכך, אנו מחוייבים במציאת משכן חדש למוזיאון.

למשימה נרתמו לצד מנהלת ואוצרת המוזיאון – שמובילה את המהלכים ביחד אתי – גם מספר פעילים מרכזיים נוספים מהארגון – וכן מוסדות הארגון הרלבנטיים (נשיאות וועדת המורשת). שותפים נוספים שנרתמו לסייע – שגרירות גרמניה בישראל.

תנאי הסף שגובשו להעברה : איתור מוזיאון מתאים , מכובד ומקצועי שיכלול אנשי מקצוע בתחומי מהזואולוגיה, החינוך והאמנות ושיש לו ארכיון מודרני ופעיל. לצד זה אנו מחפשים, מוסד שמנהליו וצוותיו יהיו נלהבים לקבל אליהם את אוצרות המוזיאון ואת הארכיון. זה המקום לציין כי מוזיאון הייקים הוא מוסד מוכר ע"י מדינת ישראל וחל עליו חוק המוזיאונים. מכאן מתבקש שכול אוצרות המוזיאון יועברו למוזיאון מוכר דומה הפועל ע"פ חוק.

משימה נוספת שאנו מתמודדים אתה היא גיוס המשאבים הנדרשים למהלכים אלה – זה תנאי שהעמידו כל המוזיאונים שאליהם פנינו – וזו משימה מאתגרת במיוחד לאור משבר הקורונה שבצילו אנו פועלים.

במהלך החודשים האחרונים – בחנו מספר מוזיאונים העונים לתנאי הסף האמורים – ומתוכם ענו בחיוב ובהתלהבות "בית לוחמי הגטאות" ומוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. אתם אנו מנהלים דיאלוג על המשמעויות – כולל אלה הכספיות.

זה השלב בו אנו נמצאים – וכמובן נמשיך ונעדכן את הקהילה לגבי ההתפתחויות – תמיכתכם חשובה לנו.

כולנו תקווה שנגיע לפתרון הולם ומכובד שיאפשר את שימור המורשת של הקהילה והנחלתה.

שלכם,

דבורה הברפלד – יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה.

רותי אופק – מנהלת ואוצרת המוזיאונים הפתוחים.

3 תגובות

  1. שלום רב ,שמח לשמוע שיש פיתרון בדרך להמשכיות פעולת המוזיאון.
    אשמח לסייע בהעברת /הקמת המוזיאון במקומו החדש . בהצלחה !!

  2. נראה לי מוזיאון הכט יכול להוות אכסניה מכובדת: הוא פתוח 7 ימים בשבוע ועל פי צוואתו של הכט לא נגבים בו דמי כניסה כלל.
    להערכתי לא נגבים אפילו דמי הדרכה. לפני כחצי שנה הייתי שם עם משפחה מארה"ב וקבלנו (בהתראה למפרע כמובן) הדרכה
    מרתקת מפי אחת מאוצרות המוזיאון שהייתה פטורה מתשלום כלשהו.
    המוזיאון הינו אכסניה מכובדת עם מעטפת תרבותית של ימי עיון והרצאות והמבנה אף הוא מרשים .
    במוזיאון לוחמי הגטאות הייתי כתלמיד תיכון ואינני יכול לחוות עליו דיעה. אולי היתרון של מוזיאון הכט הוא באמת אותה זמינות של
    7 ימים בשבוע. ראו: https://mushecht.haifa.ac.il/index.php?lang=he

  3. מאוד חשוב לפתוח מחדש את המוזיאון הנפלא הזה שמציג את הישיגי הקהילה הקטנה הזאת והשפעתה ותרומתה הכל כך גדולה ומכובדת בהקמת המדינה על מוסדותיה השונים כולל בית המשפט. דווקא היום חשוב מאוד מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Search
Generic filters
דילוג לתוכן